Míla
Linc
Mistři písmen, učni slov
knihy o psaní, knihy pro psaní
Praha
2014
1.
vydání
Městská
knihovna v Praze
Půjčujeme:
knihy/časopisy/noviny/mluvené slovo/hudbu/filmy/noty/obrazy/mapy
Zpřístupňujeme:
wi-fi
zdarma/e-knihy/on-line encyklopedie/e-zdroje o výtvarném umění, hudbě,
filmu
Pořádáme:
výstavy/koncerty/divadla/čtení/filmové projekce
Znění tohoto textu
vychází z díla Mistři
písmen, učni slov tak, jak bylo napsáno Mílou Lincem v roce
2013 (LINC, Míla.
Mistři
písmen, učni slov.
Praha: Míla Linc, 2013. [16 s].).
§
Text díla (Míla Linc: Mistři
písmen, učni slov),
publikovaného Městskou knihovnou v Praze,
je
vázán autorskými právy a jeho použití je definováno Autorským zákonem
č. 121/2000 Sb.
Citační záznam této
e-knihy:
LINC, Míla. Mistři písmen,
učni slov: knihy o psaní,
knihy pro psaní [online]. V MKP 1. vyd.
Praha: Městská
knihovna v Praze, 2014 [aktuální datum citace
e-knihy – př. cit. rrrr-mm-dd].
Dostupné z:
http://web2.mlp.cz/koweb/00/03/99/98/64/mistri_pismen_ucni_slov.html.
Vydání (citační stránka a
tiráž),
jehož autorem je Městská knihovna v Praze, podléhá licenci Creative Commons
Uveďte
autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko.
Verze 1.0 z 24. 1. 2014.
OBSAH
Literární
dílna Městské knihovny v Praze
Dostává se vám do rukou
malá pomůcka vzešlá z
literární dílny zaměřené na scifi a fantasy „Mistři
písmen, učni slov“. Hledáte příručky tvůrčího psaní?
Potřebujete
poradit, kde si můžete nechat poradit? Právě pro vás je následující
brožurka.
Každého, kdo by se
chtěl stát spisovatelem,
čekají kvanta práce. Není to tak, že si sednete a za jeden večer
stvoříte nejúspěšnější
bestseller všech dob. Ale to všechno víte…
Možností, kde hledat pomoc je
několik. Kromě rubriky „Profíci
radí“, která vychází
v časopise Pevnost, a možnosti navštěvovat různé
literární workshopy,
můžete nahlédnout i do velkého počtu příruček a knih o psaní.
Ne, nebojte se, nemusíte se
řídit vším, co někdo
napsal a vymyslel. Vezměte si z rad to, co vám „sedne“,
přizpůsobte si zbytek a vytvořte
si svůj vlastní styl. Nicméně vždycky je dobré třeba jen vědět, co
nechcete
použít.
Proto jsem připravil tento
seznam knih nejen o tvůrčím
psaní, které jsou k dostání v Městské knihovně
v Praze – tedy
hned po ruce (máte-li i Prahu po ruce) a v dostatečném
množství.
Zatímco jiné seznamy odkazují
třeba na zajímavé
tituly, o nichž si můžete nechat jenom zdát, protože nejsou
k sehnání
(takové články mě vždycky strašně pozlobí, když se k daným
informacím
stejně nemohu dostat), my nabízíme možnost, jak se podívat i dovnitř
doporučovaných knih.
Tento seznam rozšiřuji
i na další knihovny
napříč republikou, takže pokud máte nějakou knihovnu blíž než tu
pražskou, tak
vodítko naleznete na těchto webových stránkách: http://mila-linc.cz/pro-pisalky/knihy-o-psani
(stránku neustále rozšiřuji, takže pokud tam aktuálně něco není, brzo
tam být
může).
Tak hodně štěstí při psaní a sbírání inspirace!
Nabídka příruček tvůrčího psaní, knih o psaní a dalších pomůcek. V tabulce najdete, jak se kniha jmenuje, pod jakým autorem tuto knihu naleznete (pokud není autor uveden, pak platí většinou začátek názvu). Signatura je pro lepší dohledání v našem elektronickém katalogu Koniáš – ten teprve ukáže, zda je kniha přítomná a kde ji lze nalézt. A poznámka… inu, pokud je potřeba, tak tam je vložená poznámka. Nejčastější OCHy (neboli Obecná Charakteristika; to je to, co je na barevném proužku napsáno na hřbetě knihy) je pak odkaz na správný regál v knihovně, kde je možné nalézt další tématickou literaturu, která není uvedena přímo v tomto seznamu.
Příručky pro
spisovatele |
Nejčastější OCHy:
X1, X1c, N2d |
||
Titul |
Autor |
Signatura |
Poznámka |
Jak blufovat o sci-fi |
NEFF, Ondřej |
X 5953 |
|
Jak napsat bestseller |
BRAYFIELD, Celia |
X 7200 |
|
Jak psát příběhy,
básně, dopisy… |
FAUNDEZ, Anne |
X 7798 |
Spíše pro děti, ale
dobrá |
Jak se dělá kniha |
PISTORIUS, Vladimír |
N 6208 |
|
Jak se píší knihy aneb
Lehko.. |
HAJN, Petr |
N 4893 |
|
Jak zkrotit Pegasa |
SVĚTLÍK, Eduard |
X 6571 |
|
Královská zábava |
NEFF, Ondřej |
X 7739 |
|
Malá škola prózy |
FRANZ, Rudolf |
X 4266 |
|
Nápady čtenáře
detektivek |
ŠKVORECKÝ, Josef |
X 2028 |
|
O psaní |
KING, Stephen |
X 6412 |
|
O spisovatelství
a stylu |
SCHOPENHAUER, Arthur |
X 5501 |
|
Průvodce po literárním
řemesle |
HRDLIČKA, František |
X 6755 |
|
Rádce pro (začínající)
spisovatele |
RÁDCE |
N 7149/08 |
pouze Školská |
Rádce pro začínající
spisovatele |
RÁDCE |
N 7149 |
|
Středověký svět |
LINC, Míla |
D 15772 |
|
Středověký svět 2 |
LINC, Míla |
D 15772/2 |
|
Tvůrčí psaní pro každého |
DOČEKALOVÁ, Markéta |
X 7051 |
|
Tvůrčí psaní pro
každého 2 |
DOČEKALOVÁ, Markéta |
X 7051/2 |
|
Tvůrčí psaní pro
každého 3 |
DOČEKALOVÁ, Markéta |
X 7051/3 |
Dramatická tvorba pro
televizi |
Umění psát |
WATTS, Nigel |
X 5830 |
|
Writing the wave |
AYRES, Elizabeth |
X 6738 |
text v AJ |
Základna 6 |
ZÁKLADNA |
AA 39068 |
|
Základna 7 |
ZÁKLADNA |
AA 38888 |
|
Základna 9 |
ZÁKLADNA |
AA 55178 |
|
Zen a umění psát |
BRADBURY, Ray |
X 5815 |
|
Jak napsat
Bestseller – Brayfield,
Celia
Příručka hodně o západním stylu
psaní, zaměřená
skutečně na problém, jak napsat knihu, která se bude prodávat po
tisících. Pro
českého autora je v mnoha případech nepoužitelná (potřeba mít
literárního
agenta u nás není tak akutní, zatímco autorka jej považuje za
nejdůležitější),
avšak pár zajímavých momentů obsahuje. Mě osobně přišla autorka až
příliš
chvastounská a na to, že jsem od ní nikdy nic nečetl a před přečtením
této
knihy jsem ani neznal její jméno, poněkud nedůvěryhodná. Ale to může
každý
čtenář cítit jinak a pro někoho může tato kniha být skutečně užitečnou.
Jak zkrotit
pegasa – Světlík,
Eduard
Kniha nese podtitul O literární
tvorbě s humorem.
Vtipné pojednání o tom, jak se dělá literatura, je zároveň doplněno
i souborem
užitečných poznatků a návodů pro ty, kdo se sami chtějí věnovat
literární
tvorbě. Zaměřuje se na poezii, avšak řada problémů je společná všem
žánrům: jak
přikládat průvodní dopis, jak se nechovat vůči začátečníkům arogantně a
jak se
nebát na sobě pracovat. Přečtení této knihy kromě jiného usnadní váš
pohled na
redaktory – nejsou to krvelačné bestie, jen prostě
chtějí dělat svou
práci dobře a většinou vám i pomoci.
Královská
zábava – Neff,
Ondřej
Ondřej Neff patří ke
spisovatelské elitě a to je fakt,
který je daný (ať už vám jeho knihy sednou či nikoliv).
V rozsáhlé knize
rozhovorů s Ivo Fenclem pak rozebírá nejenom životní osudy,
ale věnuje se
i hodně psaní. Můžete se dozvědět, co u svých prací považuje za chyby,
co za
přednosti, co by měl začínající autor dodržet, na co si dát pozor (učme
se
z chyb cizích, ne z vlastních). Je potřeba hledat
mezi řádky, ale
poklady se v této čtivé knize skrývají skutečně veliké.
Malá škola
prózy – Franz,
Rudolf
Starší knížečka, která bohužel
doplácí na svůj
zasloužilý věk. Obsahuje totiž tolik praktických rad jako málokterá
druhá.
Bohužel pro nás – na psacím stroji už dneska nepíše
nikdo a trápení
s normostránkami nahradilo trápení s počtem znaků. A
stejně tak se již
nemusíme zaobírat tím, jak správně popsat mladého komunistického
hrdinu, ale
tvoříme si hrdiny jiné. I přes tyto dvě – místy
docela zásadní – chybky
tam začínající spisovatel najde mnoho podnětných rad: jak povídku
krátit, jak
psát dialogy, jak popsat postavu, jak nazvat povídku … Bonusem
je potom
„dialog“ s velikány (a někdy jen s rudými „velikány“)
literární
scény, kteří přidávají svá moudra.
O
psaní – King, Stephen
Jeden z nejlepších
spisovatelů se rozhodl podělit
o své zkušenosti. Opět, pro nás malé Čecháčky, je část toho
nepoužitelná a spíše
jen k závisti, co všechno mohou dokázat za velkou louží. Část
knihy je
potom vyprávěním o Kingově životě a spisovatelům k použití
zbývá malá část
textu. Malá, ale i tak zásadní. Ne ve všem s Kingem souhlasím,
avšak musí
se nechat, že těch několik rad, jež nabízí, už řadě lidí pomohlo. Kromě
teorie
najdeme na konci knihy ještě ukázku práce
s textem – původní a
opravenou verzi s poznámkami, co, proč a jak. Rozhodně se
vyplatí
nahlédnout.
O spisovatelství
a stylu – Shopenhauer,
Arthur
Uzounká kniha starobylého
jazyka nabízí několik
nadčasových myšlenek, které jsou platné dodnes. Jistě, musíme přetrpět
pasáže,
že jediný jazyk, kterým lze psát, je němčina. Dozvíme se, že kniha by
měla mít
správný název: měl by být jasný, měl by odpovídat obsahu knihy, neměl
by klamat
a neměl by být příliš dlouhý, protože pak zanikne. A měl by být
originální,
protože není většího břídilství, když někdo název pro svou práci někde
sprostě
ukradne. Dále by autor měl ovládat jazyk, kterým píše. Neměl by se
skrývat za
pseudonym, stejně jakoby v anonymitě neměl setrvávat
recenzent. A ještě
spousta dalších postřehů. Je to čtení na jeden večer
a k přemýšlení
na mnoho dalších hodin.
Průvodce po
literárním řemesle – Hrdlička,
František
Je klasickou příručkou tvůrčího
psaní. Kromě teorie
obsahuje i velkou řadu různých úkolů (což u většiny jiných zde
zmíněných
knih není obvyklé). Obrací se jak na úplné začátečníky, tak
i zkušený
autor objeví mnohé z toho, co dosud nevěděl. Kromě toho, na
rozdíl od
některých profíků uznává i tvůrčí krizi a nabízí návod, jak
z ní ven. A
stejně tak i teorie o příběhu a zápletce nabízí možnost, jak vybruslit
z momentální prázdnoty. Pravda je totiž taková, že už
nevyprávíme
originální příběhy – pouze je můžeme originálně
zabalit.
Rádce pro
(začínající) spisovatele,
novináře a překladatele
Tohle je skutečně zajímavá
kniha – zejména
pro autory již pokročilejší. Stručně nás seznámí s tím, jak
psát, ale
zejména s tím, jak napsané upravit a hlavně jak je nabízet.
Kromě ryze
praktických rad kniha obsahuje i seznam některých vydavatelství a
seznam
literárních soutěží (povětšinou scifistických). Ročenka z roku
2008 je
obsáhlejší než její starší sestřička a nabízí mnohem víc rad nejenom,
jak dílo
napsat, ale kde a jak ho nabízet, abyste se stali slavnými.
Středověký svět
Nebyl bych správným egoistou,
kdybych sem nevecpal
Středověký svět. Tato dvoudílná brožurka nese podtitul „příručka pro
autory
fantasy a pány jeskyně.“ Pokud již máte příběh a chcete pro něj
postavit kulisy
fantasy světa, potom Středověký svět nabízí řadu inspirací, vodítek a
informací.
Tvůrčí psaní pro
každého 1,
Praktická příručka o
psaní – jak pro
naprosté začátečníky (dozvíte se i, jak poznáte, zda máte či nemáte
vlohy pro
psaní). Kromě prózy se věnuje i několika dalším žánrům. Velice příjemné
je
srovnání knihy a filmu z hlediska autorského.
V druhém pokračování
Dočekalová rozvíjí práci
s povídkou – s dějem,
charakteristikou postav i následná prací na povídce, aby byla čitelná.
Třetí
díl je věnován dramatické a zábavné tvorbě pro televizi.
Text je psán hodně podrobně,
s řadou praktických
příkladů a rozborů a začínajícímu autorovi nabízí hodně
pomocných ručiček.
Kniha na mne ovšem působí i dojmem, že autorka považuje člověka za
stroj, jemuž
stačí vložit správný program a který potom vytvoří literární dílo.
Avšak tak či
onak, jde zřejmě o nejpodrobnější knihu české autorky na toto téma a
(nejen)
proto si pozornost rozhodně zaslouží.
Umění
psát – Watts, Nigel
Inspirativní příručka pro
adepty spisovatelství věcným
a zábavným způsobem odhaluje řemeslný základ umění psát. Autor
se nesnaží
ze čtenáře udělat spisovatele, ale nabízí mu řadu inspirací a nápadů,
co a jak.
Velkým kladem jsou ukázky špatných a dobrých příkladů, velké množství
použitelných drobností i vcelku čtivý styl a místy příjemně
polopatická
vysvětlení. Pokud hledáte cestu, jak napsat první řádku, určitě tu
budou lepší
příručky; avšak pokud jste již pár stránek napsali a chtěli byste
pojmenovat (a
následně vylepšit či změnit) to, co vlastně děláte, potom Umění psát je
tou
pravou knihou.
Zen a umění
psát – Bradbury,
Ray
Další těžká klasika. Nutno ovšem říci, že jako většina knih je zřejmě jak pro koho – mě osobně Bradbury nic moc neřekl. Příjemným zjištěním bylo, že už nemusíme závodit s časem ve veřejných písárnách a dveře k psaní jako takovému máme mnohem otevřenější. A hlavní myšlenkou několika esejí, které jsou v knize shromážděny, a ve své podstatě i mnoha dalších knih a článků, které zde byly zmíněny nebo na ně můžete narazit jinde, je to, že pokud chcete psát – pište s radostí.
(Nejen) fantasy jako taková je
o fantasii; nicméně ať
už je svět jakkoliv šílený, stále by měl mít svá pravidla, jimiž se
řídí.
Stejně jako na naší zemi funguje řada přírodních zákonů (gravitací
počínaje a
spojitostí přílivu a odlivu s měsícem konče), tak i ve
vymyšleném světě
musí existovat jisté hranice – a to nejenom ty
zemské.
Ptáte se proč?
Kvůli tomu, aby příběh měl
kostru, o níž se může opřít
a díky níž může vzlétnout do výšin. Lidské tělo má také kosti, které na
první
pohled nejsou vidět, ale dávají tělu tvar. Bez kostí bychom byli
beztvaré a
bezmocné hromádky kníkajícího slizu.
Co tedy lze pro tvorbu „kostí“
doporučit?
V následujících
tabulkách naleznete seznámek
dalších knížek, které se pro psaní mohou hodit. Ať už jde o knihy o
historii
(takové té použitelné pro většinu fantasy světů), tak i o přírodě, o
jazycích a mnoho
dalších. Samozřejmě není kompletní, těch knih je určitě mnohem více,
opět jsem
vycházel z dostupnosti v knihovně a mých skromných
znalostí. Jde
pouze o tipy, můžete najít samozřejmě mnohem více knih, jež vám budou
sympatické.
„Omezením“ tohoto seznamu je i
můj zájem především o
fantasy, takže zde chybí knihy o vesmíru, o moderních zbraních apod.
Nebojte se v knihách
hledat po vědeckém způsobu:
v použité literatuře můžete nalézt další odkazy na další
zajímavé knihy.
Z dějin – jak
to vypadalo
v minulosti
Z dějin |
Nejčastější OCHy:
D1b, D1e |
||
Titul |
Autor |
Signatura |
Poznámka |
Cesta na popraviště |
Šindelář, Vladimír |
D 12414 |
|
Cestování ve středověku |
Ohler, Norbert |
D 14815 |
|
České erby |
JANÁČEK, Josef |
D 10815 |
|
České hrady |
DURDÍK, Tomáš |
D 18222 |
|
České město ve
středověku |
HOFFMANN, František |
D 11265 |
|
Dějiny hmotné kultury 1 |
PETRÁŇ, Josef |
D 10472/1-1 |
|
Dějiny hmotné kultury 2 |
PETRÁŇ, Josef |
D 10472/1-2 |
|
Dějiny odívání -
Renesance |
KYBALOVÁ, Ludmila |
D 12182/1 |
|
Dějiny odívání -
Středověk |
KYBALOVÁ, Ludmila |
D 12182/5 |
|
Encyklopedie českých
hradů |
DURDÍK, Tomáš |
D 16020 |
|
Encyklopedie řádů,
kongregací… |
BUBEN, Milan |
L 10514/1 |
|
Encyklopedie středověku |
LE GOFF, Jacques |
D 14558 |
|
Heraldika |
BUBEN, Milan |
D 10585 |
|
Kůň ve službách člověka
- středověk |
DUŠEK, Jaromír |
D 11965 |
|
Legenda o Ostojovi |
SMETÁNKA, Zdeněk |
D 11266 |
|
Na hradech,
v klášterech, v podhradí |
BREUERS, Dietrich |
D 13016 |
|
Slabikář návštěvníků
památek |
HEROUT, Jaroslav |
S 10962 |
|
Volný čas ve středověku |
VERDON, Jean |
D 14843 |
|
Významový slovník |
NESLÁDKOVÁ, Ludmila |
D 12317 |
|
Zapomenutá řemesla |
JANOTKA, Miroslav |
D 10326 |
|
Život ve středověku |
VONDRUŠKA, Vlastimil |
D 17042 |
|
Většina těchto knih
pomůže utvořit zajímavé
kulisy pro Váš fantasy svět – pohybujeme se
samozřejmě v tom
nejzákladnějším – tedy
západním – pojetí. Pokud byste rádi
inspirace z východu, stačí najít případné další knihy, které
zde již
uvedené nejsou.
Ze všech zde uvedených vyberu
jednu knihu za všechny:
Dějiny hmotné kultury jsou jednou z nejobsáhlejších
„kulisních“ knih – hmotná
kultura se týká všeho, co obklopovalo naše předky: jak žili, kde
bydleli, jak
se oblékali, co vyráběli, jak cestovali atd. atd. Tedy skutečné kulisy
středověkého světa, kde mnohé věci jdou snadno použít i pro fantasy.
Podrobnější rozpis u
jednotlivých knih je
k nalezení ve Středověkých světech (viz knihy o psaní).
Skutečná
fantasy – mytologie,
magie, bájné bytosti
Skutečná fantasy |
Nejčastější OCHy:
D1b (mytologie) |
||
Titul |
Autor |
Signatura |
Poznámka |
Bestiář |
ANTONÍN, Luboš |
D 14833 |
|
Čarodějové |
DEDOPULOS, Tim |
L 11214 |
|
Fantastická zoologie |
BORGES, Jorge Luis |
D 10733 |
|
Fantastické a magické
z hlediska psychiatrie |
VONDRÁČEK, Vladimír |
P 5190 |
|
Fantastický bestiář |
BAUER, Jan |
AA 36202 |
|
Lexikon magie |
NAKONEČNÝ, Milan |
L 15003 |
|
Magie ve středověku |
KIECKHEFER, Richard |
D 16000 |
|
Mytologie |
COTTERELL, Arthur |
D 17459 |
a jiné podobné |
Nestvůry a draci |
DELALANDRE, Benoit |
D 17491 |
|
Tolkienův bestiář. |
DAY, David |
AA 34919 |
|
Mnohé světy se
obracejí k naší
skutečné mytologii – ať už jde
o náboženství, bohy nebo různé
další mýtické bytosti. Někdy je samozřejmě lepší vytvořit mytologii
zcela
vlastní (jako se to povedlo například Tolkienovi), ale to je úkol
většinou nad
síly začínajícího autora. Je totiž potřeba dát pozor nejenom na samotný
pantheon, ale i na to, aby se v dané povídce neobjevilo těch
informací
tolik, že se z akčního příběhu stane encyklopedie. Pro
inspiraci je tu
proto tento seznam – to skutečné mnohdy stačí jenom
lehce upravit,
aby to zapadlo do vašeho světa.
Stejně tak magie jako taková:
abyste mohli kouzlit,
v ideálním případě byste měli mít vymyšlený celý
systém – a ne
vždy to je snadné (a nutné).
Kromě zde uvedených knih
existují i různé průvodce po
známých fantasy světech – v některých
z nich jsou principy
magie též popsány; existují různé fantastické a „dračákovské“ bestiáře,
seznamy
kouzel apod.
Nesnažte se kopírovat, ale
je-li to potřeba, nebojte
se inspirace.
Z polí
válečných – vojenství,
zbroje, zbraně atd.
Z polí válečných |
Nejčastější OCHy:
W+, W1e |
||
Titul |
Autor |
Signatura |
Poznámka |
Encyklopedie zbraní a
zbroje |
KŘÍŽEK, Leonid |
W 1562 |
|
Středověk |
WAGNER, Eduard |
W 2790 |
původní vydání |
Šermíři, rváči
a duelanti |
ŠINDELÁŘ, Vladimír |
D 11802 |
v ÚK |
Velká kniha
o soubojích a duelantech |
ŠINDELÁŘ, Vladimír |
D 15643 |
|
Vojenské dějiny
Československa 1 |
VOJENSKÉ (Klučina, Petr) |
W 1041/1 |
|
Zbraně, šerm
a mečíři |
LETOŠNÍKOVÁ, Liduše |
W 943 |
není na Smíchově |
Do této kategorie by
šlo vepsat knih mnohem
víc. Většina klasických dobrodružných fantasy (nejen) má hrdinu
s mečem (či
jinou zbraní) a nechybí souboje, bitky nebo dokonce celé bitvy. Dalo by
se
říci, že pokud se do fantasy něco ze středověku přejímá téměř se vším
všudy,
nejčastěji je to rytířství a boj jako takový.
Z tohoto
hlediska je
nejdůležitější spisovatelovou
encyklopedií kniha od Leonida Křížka, kde je k nalezení
nejenom dostatek
informací o zbraních evropských, tak i řada těch exotických, jež se
hodí pro
případné nelidské rasy.
Jazyk – slovníky,
jazykové
příručky
Jazyk |
Nejčastější OCHy:
R1b1 |
||
Titul |
Autor |
Signatura |
Poznámka |
Jak se bude jmenovat? |
KNAPPOVÁ, Miloslava |
R 5456 |
|
Malý staročeský slovník |
BĚLIČ, Jaromír |
R 5484 |
|
Pomístní jména
v Čechách |
POMÍSTNÍ |
R 7052 |
|
Slovník cizích slov |
SLOVNÍK |
R 10362 |
|
Slovník synonym
a frazeologismů |
BEČKA, Josef Václav |
R 5426 |
|
Slovník spisovné
češtiny pro školu a veřejnost |
SLOVNÍK |
R 9957 |
Rok vydání 2003 |
Nabídka jazykových knih by se dala hodně doplnit. Každý spisovatel by určitě měl mít zásobu podobných knih. Slovník spisovné češtiny, různé další slovníky (cizích slov, synonym atd.) – záleží na “zaměření“ autora. Mě se například hodně osvědčil slovník Staročeský slovník – pro hledání jmen postav i míst. V dnešní době máme výhodu, že například slovník spisovné češtiny a pravidla českého pravopisu jsou snadno k nalezení na internetu – stejně jako různé cizojazyčné slovníky, staročeský slovník a další.
Příroda – prostředí
pro
povídku
Příroda |
Nejčastější OCHy: |
||
Titul |
Autor |
Signatura |
Poznámka |
Krajina a revoluce |
KRAJINA |
K 12157 |
|
Malý herbář léčivých
rostlin |
ČERNÁ, Ludmila |
K 6265 |
|
Příroda v ČSSR |
PŘÍRODA |
K 5053 |
|
Další tabulka, která
na pořádné rozšíření
teprve čeká. Pokud se váš příběh odehrává v přírodě, není
špatné mít tu a
tam nějakou knihu a nahlédnout do ní – i když
nejpřínosnější jsou
samozřejmě samotné procházky. Nejlepší jsou takové knihy, kde se
dozvíte o krajině
v různých historických obdobích – zde musíte
hledat ony pověstné
jehly v kupkách sena.
Co se jinam
nevešlo
Co se jinam nevešlo |
|||
Titul |
Autor |
Signatura |
Poznámka |
Malý slovník jednotek
měření |
CHVOJKA, Miloš |
K 5966 |
|
Naše lidové stavby |
LANGER, Jiří |
E 9743 |
|
Peníze celého světa |
HLINKA, Bohuslav |
D 10696 |
|
Jídlo a pití v pravěku
a ve středověku |
BERANOVÁ, Magdalena |
D 16340 |
|
Kdo pije vlčí mlíko
aneb Jak se léčilo za starodávna |
HUPTYCH, Miroslav |
P 8401 |
|
Poslední tabulka je
s knihami, které
nabízejí různá témata, která se nevešla do předchozích kategorií. I zde
by
samozřejmě šlo mnohé rozšířit a mnohé doplnit. A samozřejmě opět záleží
na
samotném zaměření autora, zda píše sci-fi, městskou fantasy nebo
klasické
hrdinské příběhy… A samozřejmě, na příkladu knihy „Jídlo a pití
v pravěku
a starověku“ není potřeba do povídky vpisovat přesný recept, co si
hrdina
klohnil k večeři, ale hodí se vědět, co asi jíst mohl a co
ne – a
nechte čtenáři na fantasii, ať si to doplní sám.
Pamatujte, že pokud tyto věci budete znát vy, bude je znát i sám hrdina. A pokud je bude znát hrdina, bude jeho svět působit mnohem lépe. Mnohem věrohodněji.
Tento článek vyšel na
přelomu let
V květnu
1940 slíbil Winston Churchill
svému národu jenom krev, pot a slzy. Nebyla to věru optimistická
předpověď, a i
když zajisté hledal i jiné cesty, nakonec svému slibu dostál. A stal se
jednou
z nejvýraznějších osobností dvacátého století. Naše
spisovatelské utrpení
se nemůže rovnat tomu, které prožili lidé za války, přesto ani já,
pokud jde o
psaní a zejména o to, aby napsané někde vyšlo, vám nemohu slíbit o nic
víc, než
tehdy slíbil Churchill.
Pokud už psaní znáte, není pro
vás překvapením, že to
stojí spoustu sil. Někdy se pořádně zapotíte, než dáte dohromady
ucházející
odstavec. Plivete nadávky a krev, někdy obrazně, někdy
doslova – například
když v okamžiku usilovného přemýšlení nad budoucím dějem
hryžete rty.
A když konečně něco dopíšete,
nabídnete a případně
vydáte (a o to tu přeci jde)? Pokud se jmenujete Kulhánek nebo
Žamboch,
jste za vodou. Pokud ne, pokud dokonce nemáte vůbec žádné slavné
příjmení a
povídka je vaší prvotinou, pak je docela velká pravděpodobnost, že
z konečného výsledku vám bude pouze do pláče. Zvlášť, pokud
jste labilní
jako já. Potom totiž přijde náročný čtenář a řekne: to je ale blbost,
to
nečtěte. Je jedno, že dalších sto mlčí, protože se jim to
líbilo – rozum
v této chvíli mlčí, protože někdo pohaněl vaše děťátko.
Natož, když se takových najde
víc.
Pamatujte, že deset lidí, kteří
vás pochválí, vydá za
jednoho, který vás jen tak mimochodem shodí.
Přesto to za to stojí. Proč?
Neptejte se, já to nevím,
i kdybych rád.
O workshopech
Profíci, kteří přispěli do této
rubriky, se dělí na
dva typy – jedni, kteří literární workshop rádi
nemají a druzí, kteří
z něj vzešli a nedají na něj dopustit. Osobně si
myslím, že je
potřeba mít správnou náturu, abyste dokázali něčím takovým projít.
Nesmíte být úplně nesmělí,
protože se ve vás budou
rýpat cizí lidé a budou po vás chtít, abyste se na oplátku rýpali
v nich.
Nesmíte být ani úplně depresivní, protože smysl workshopu je
v tom, že
kritizujete a jste kritizováni. Jak mi do jednoho posudku napsal kdysi
Jirka W.
Procházka: „nikdy
nechtějte, aby vás plácali
po ramenou – to je na prd. Ať vás plácaj po zádech,
až Vám vyjde
nějaká dobrá věc v časáku nebo knižně – ale
předtím je určitě
lepší jakoukoli věc nechat projet tvrdými připomínkami.“
Pokud jste uzavření, ani pak
není workshop to pravé;
stejně pokud neradi cestujete (nebo nemůžete cestovat). Většinou je to
o tom,
že se sejdete tváří v tvář a povídáte si. Jistě, přes internet
to jde
také, ale tam je jedna velká nevýhoda – mnohem snáz
se tam nadává,
aniž by to mělo nějaký přínos. Když si ale takového kritizátora podáte
z očí do očí, většinou se musí zamyslet, proč se mu to
nelíbilo – a
občas i odpoví. Pak máte skoro vyhráno.
Přínos workshopu je
několikanásobný. Za prvé se
naučíte pracovat s textem. Tedy, že je nutné jej opravovat,
škrtat,
přepisovat či úplně vyhazovat a psát znovu.
To je věc, která je
k nezaplacení
v okamžiku, kdy vám redaktor (pro příklad jej pojmenujeme pan
Tomáš)
řekne, že by to chtělo upravit tady, tady a tady a že konec je takový
nejasný a
hlavně, že by ta povídka měla mít jiné jméno. Pokud nezkušený autor
(pro
příklad mu říkejme pan Míla) odpoví, že na jméně povídky mu záleží a že
ho
měnit nebude, protože to má souvislost s haldou jiných, i když
nikdy
nevydaných (a přiznejme si to, nejspíš i nevydatelných)
povídek, pak by mu
pan Tomáš řekl: „Nic? Tak nic!“ A bylo by.
Naštěstí pan Míla nebyl hloupý,
prošel si několik
workshopů a věděl, že redaktoři jenom dělají svou práci a
většinou vědí,
proč a co chtějí. Taky věděl, že ho ve workshopu naučili, že
jeho text
není Bible svatá, a navrhl několik alternativních názvů. A pan Tomáš
řekl „ok“
a povídka vyšla…
Za druhé se poznáte
s lidmi, kteří také píší, a
co víc, s lidmi, kteří psané vydávají. Mnohem snazší je totiž
takového
redaktora pozvat na pivo, popovídat si s ním, zjistit, co se
mu líbí a co
naopak vůbec nemusí a pak mu dát povídky odpovídající jeho vkusu.
Ne, není to tak, že si můžete
povídku zaplatit pivem.
Povídky si vždy zaplatíte jenom tím, jak ji napíšete. A i
k tomu, to za
třetí, je workshop dobrý. Většinou se totiž dozvíte, co byste psát
neměli – výběr
té finální a správné cesty je vždy na vás. Ale když nic jiného, naučí
vás to
vyvarovat se nejzákladnějších chyb. Naučí vás, abyste si povídku
několikrát
pročetli, než ji dáte z ruky.
Kdo hledá, najde
Workshopy jsou u nás různé, a
každý je pojímá jinak.
Pokud nepíšete pouze science fiction či fantasy, máte těch možností
docela
hodně. Můžete studovat literární akademii, můžete si projít různými
kurzy
tvůrčího psaní. Jaké jsou, to netuším, protože jsem nikdy neměl tolik
odvahy,
abych vyrazil mimo „náš“ rybníček.
Jako scifisté máte těch
možností o něco méně, ale
přesto docela dost. Nejstarší a nejznámější je u nás SFaF workshop,
s jehož pásmem se setkáte na každém větším conu. Mezi jeho
hlavní
osobnosti patří Honza Macháček, Jiřina Vorlová a Slavoj Ševců. Funguje
tak, že
na internetu najdete zmínku, že se tam a tam workshop
chystá – pošlete
povídku, dorazíte v daný čas na dané místo a pak se už
nestačíte jen
divit, co všechno za chybky u vás ostatní najdou. A stejně tak
upozorníte na
chybky ostatní autory, kteří se též účastní, abyste v tom
divení se nebyli
sami.
Je to pohodlné, jednoduché a
pomáhá to. Mě se díky
tomu povedlo propracovat se v prvních Drakobijcích na čtvrté
místo (což
bylo moje první „velké“ publikování). Když to pomohlo mně, proč by to
nemohlo
pomoci i vám?
Na internetu naleznete zmínky o
řadě dalších tvůrčích
dílnách či kurzech nebo dokonce letních táborech. Jenom pozor, ne všude
vás
budou chtít s fantasy. Holt jsme stále ještě popelky
ve velkém světě
literatury.
Poslední možností, o níž se zde
zmíním, je vyzkoušet
literární workshop „Mistři písmen, učni slov“, který pořádá Městská
knihovna
v Praze a který má na svědomí moje maličkost.
Workshopy vám mohou
v mnohém pomoci, ale vyžaduje
to dřinu. Při psaní, při poslouchání výtek a nejvíce ze všeho při
opravování
povídky do náležitějšího tvaru. Zapotíte se pořádně a nikdo
vám nemůže
slíbit, že hned napoprvé to dokážete dovést do vítězného konce. Je
možné, že to
bude trvat několik dlouhých let, než prorazíte. Každopádně vytrvejte;
vítězství
je sladký pocit – třebas i proto, že za případný
honorář si můžete
koupit čokolády, co hrdlo ráčí (a přiznejme si to zcela otevřeně,
stejně jí
většinou nebude tolik, abyste po ní ztloustli).
Čtení nejenom pro
radost
Jak jsem psal na začátku, ne
pro každého je workshop
vhodný. Ať už proto, že se vám do něj příliš nechce, nebo nemáte tu
správnou
dávku drzosti, odvahy a exhibicionismu, nebo proto, že prostě nemáte
šanci se
na žádný dostat. Je tu samozřejmě i jiná možnost, zvlášť vhodná pro
všechny
introverty a ty, kteří si lépe pamatují napsané než slyšené.
Příručky tvůrčího psaní nebo
tipy k načerpání
informací jste nalezli v předchozí kapitole. Nejen jimi je ale
autor živ. Knížky
jsou pro spisovatele nejenom výsledným produktem, ale zároveň i jeho
zdrojem
duševní potravy.
Čtěte hodně a čtěte cokoliv,
čtěte, co vás baví, a
pište, co vás baví. Zezačátku se třeba neubráníte tomu, abyste psali
přesně
jako váš vzor. A já říkám, nebraňte se tomu, klidně kopírujte. Když
takhle
napíšete padesát stránek, je to padesát stránek, během nichž se
zlepšíte,
získáte zkušenosti, naučíte se trpělivosti a třeba i tomu, aby vás
prsty na
klávesnici poslouchaly lépe. Pište v takovém případě co
nejvíc, pravidelně
a hodně. Půjde to skoro samo a získáte tím ten správný návyk, který se
vám bude
hodit později. Neboli: vypíšete se.
Jen jedna drobná rada: nesnažte
se toto dílo udat
k otištění. Berte to jako trénink na cvičišti, abyste o to
lépe mohli
uspět na bojišti. Nebojte se tyto povídky nabídnout rodině
k pochválení,
kamarádům ke zkritizování a do workshopů k podrobnému rozboru,
ale do
časopisů nebo sborníku nabídněte až práci zbavenou všech dětských
nemocí,
veskrze vaší a takovou, za níž se stydět nemusíte.
Otázkou je, jak poznáte, že
nastal čas? Přiznám se, že
nevím. Třeba to poznáte až po letech, když si zalistujete svými
archivními
autorskými výtisky – buď je všechno
v pořádku anebo si začnete
rvát vlasy hrůzou…
Informace
máme – co
s nimi?
Následuje velká hrst příkladů,
jak využít inspiraci,
kterou jste zatím nasbírali – ať už ve workshopech
nebo
v poučných knihách. Ovšem na samý začátek malé varování: ne
pro každého se
tento způsob psaní hodí. Mnohdy je svět jako takový vystavěn tak
fantaskně, že
jakákoliv realita to může pohnojit. Proto se zamyslete, co akceptujete
a co
nikoliv. I to je zásadní rada, kterou byste měli mít vždy na paměti,
když vám
někdo bude něco vytýkat či navrhovat.
Pro psaní jako takové je
nejlepší, když všechno do
sebe pasuje: příběh šlape, prostředí je dokonalé, atmosféra perfektní,
pointa
geniální… Obecně platí, že i když vám to občas v něčem skřípe,
tak pokud
se vám povede některá z těch částí, čtenář pak snáz odpustí
nedostatky
jinde. Nadupaný příběh nepotřebuje dopodrobna rozehrané pozadí světa,
stačí
jenom náznak. Atmosférická depresárna může být i bez příběhu a zapůsobí
stejně
dobře. Proto se snažte být alespoň v něčem
nejlepší – je to
snazší než být nejlepší ve všem.
Staňte se kulisáky
Prostředí jako takové je jedním
z aspektů, kde se
dá talent nahradit poctivou dřinou a řemeslem. Vzpomeňte si na
svá dětská
léta a na stavebnici lego (možná si s ním hrajete ještě dnes
jako já).
Máte spoustu kostiček různých barev, které můžete libovolně pospojovat.
Můžete
postavit cokoliv, co vám vaše fantasie dovolí. Jenže ne vždycky se
podaří
postavit něco nového, dokonalého a neotřelého. Tu přebývá
kostička, tady
vám chybí správná barva. Přesto, pokud toužíte po něčem dokonalém, je
tu
možnost – vezmete si návod a postavíte si některou
z předvolených možností.
Není to přesně ono, jistě, ale
je to precizní a na
pohled dokonalé. Poté, co stokrát postavíte zelený domeček, nebude vám
dělat
problém postavit ten samý domeček červený už popaměti. Bude se lišit od
modrého
jenom malinko, ale přesto bude jiný, než jak ho ukazuje návod.
Pak je tu ovšem cesta střední a
nejlepší – vyberete
si jenom něco a na tenhle základ naroubujete už vlastní
výtvory. Dělejte
to takhle i při psaní – doplňte svět
detaily, které budete mít
dopodrobna vypracované naší minulostí. Někdy stačí jenom naznačit,
abyste díky
nim mohli popsat svět vašich hrdinů natolik věrohodně, že vám čtenář
odpustí
jiné prohřešky (a hlavně má pak recenzent co vychválit a třeba zapomene
i
kritizovat ten zbytek, takže z toho vyjdete jako vítězové).
Mnohdy pomůže nějaká známá
historická skutečnost – velmi
často je u spisovatelů vidět například inspirace Vikingy. Pak postačí
napsat,
že vousatí válečníci pluli na lodích zdobených dračími hlavami,
v rukou
svírali kulaté štíty a krátké meče; a čtenář ví své. Scénu si
zvizualizuje (to
je slovo, co? Takovým se vyhýbejte) a je pro něj už snazší se
soustředit na ten
zbytek. Pak je ale nejlepší, když jména takových hrdinů zní alespoň
trochu
seversky (Obelaf, Asteraf, Paragraf, Telegraf) a dáte jim do vínku víru
v drsného boha válečníků. Takhle můžete bez práce použít do
svého velkého
kusu kulisy a kostýmy z jiné hry – ušetříte
na výrobě a přitom
nebudete hrát s holou řití.
Dobrá, možná jsou Vikingové
příliš ohraní: pak stačí
použít jiné detaily – například do tartanu oděný
dudák o sobě říká
vše, aniž by spustil první melodii. Pak je velká šance, že příběh se
bude
odehrávat v kopcích, kde budou žít klany neohrožených
bojovníků v kiltech,
kteří společně bojují proti zlému černokněžnému králi z jihu,
který se je
snaží ovládnout.
Anebo ženy zahalené od hlavy až
k patě,
z nichž jsou vidět jen oči, zpěv nesoucí se z vysoké
věže a muži
odění do burnusů – vsadil bych se, že za hradbami
města vonícího
kořením bude horká poušť.
Je to jasné?
Že mi nevěříte? Koukněte na
Eddingse, na Vladimíra
Šlechtu, na Sapkowského a na spoustu dalších autorů, na které si třeba
ani
nevzpomenu.
Do hospody
s umytýma nohama
Tímto nadpisem se blížíme
k dalším dvěma
příkladům. Ten první je vlastně varováním, na co si dát pozor,
respektive, co
vám nároční čtenáři omlátí o hlavu.
To si vezměte
k srdci – čtenář je
vlastně tou osobou, pro niž píšete, nikoliv pro honoráře nebo něco
jiného.
Čtenáři byste měli vyhovět ve všem. A že nikdy nemůžete vyhovět všem?
Jistě,
nemůžete – ale přesto se o to musíte snažit neustále.
Čtenář je také tím, kdo vás
může potopit; je tím, kdo
vám neodpustí sebemenší škobrtnutí; je tím, kdo vás povzbudí
k dalšímu
psaní (pokud máte štěstí na správného čtenáře).
Nejlepší obranou je získat
z několika čtenářů své
„prvočtenáře“ – a to nejlépe z takových,
kteří jsou hodně
kritičtí a mají hodně připomínek (pozor – ovšem
věcných připomínek).
Někdy je to hledání na pár let, někdy máte velké štěstí. Čím víc budete
psát,
tím víc máte šancí nějakého najít – mezi kolegy
spoluspisovateli (i
proto se workshopy, o nichž byla první část mého povídání,
hodí – nasbíráte
emailové kontakty a máte vystaráno).
Takže, kdysi jsem narazil na
povídku, která měla mnoho
dětských nešvarů, ale velký potenciál do budoucna. Bohužel přibližně ve
dvou
odstavcích se autorovi povedlo tolik chybiček, až to skoro nebylo
hezké. Hlavní
hrdina přicválal do města, které plnilo funkci hraniční pevnosti, ale
nemělo
hradby ani jinou magickou obranu. Přišel do hospody, kde si objednal
džbán vody
a ubytování. Za ubytování zaplatil tři zlaté, za vodu dva. A
nebylo to
nikde v poušti, hned vedle byla studna, ze které napojil
koníka. Následně
se zapsal do knihy hostů, získal pokoj – snad i
s postelí
s nebesy – a nebylo to královské apartmá.
Následující den si
zakoupil další džbán vody na cestu a pytlík ovsa pro koníka (za tři
zlaté) a
odcválal do pustiny s tím, že se nají bobulek a hub.
Že vám to přijde hodně chyb
najednou? Nenechte se
zmýlit – tady to sice hodně bouchá do očí, až má
čtenář na každém
velký monokl, ale nebouchá to o nic víc, než mnohde jinde. Jsou to rány
stejného kalibru – i když použijete tlumič, že místo
„prásk“ uslyšíte
jen „ssss“.
Jaké z toho plyne
poučení? Dejte si na to všechno
pozor. Promyslete si všechno do hloubky. Zůstanu-li u „hospodského“
příkladu,
nemusíte popisovat, jaké místnosti hospoda měla, kolik schodů vedlo do
prvního patra
a z jakého druhu dřeva byla hospoda
postavená – ostatně takový
popis by byl možná horší než odstavec výše. Ale měli byste to vědět,
připraveni
na to, že se vás někdo zeptá.
Nezeptá se, ale popis pak bude
o mnoho lepší, bude
v něm poznat hloubka a to, že svému světu rozumíte. A
budete-li tam mít
něco, co normální čtenář neví, něco navíc, potom dokážete svět
i řádně
okořenit.
A druhý hospodský příklad?
V Dějinách hmotné
kultury je zmínka o hostincích cechovních. Tedy takových, které jsou
určeny jen
pro příslušníky daného cechu. Tam se mohli levně stravovat řemeslníci,
tam
mohli přenocovat potulní tovaryši, kteří čas od času dostali i od
mistrů
polévku zadarmo. Jakmile jsem tento motiv objevil, říkal jsem, že by
bylo pěkné
to přetvořit. Třeba zájezdní hostinec pro členy určitého rytířského
řádu, kde
by našli nocleh, mohli by si nechat opravit zbroj, zjistit novinky…
použil jsem
ho, ale nebyl jsem první. A řekl bych, že nebudu ani poslední.
Já a vy,
spisovatel a čtenář
Použil jsem takto mnoho
detailů, které někde existují.
Mí hrdinové navštívili místa, která nám nejsou úplně neznámá.
Procházeli se
uličkami Kutné hory, z vyprávění se doslechli
o povstání ve
švýcarských kantonech, sem tam přišla řeč na válku německých rytířů
proti
Polákům, samozřejmě nechybí první křížová výprava. V jedné
knize je
několik set let historie, několik desítek skutečných míst a skutečných
jmen (a
jedna skutečná historická postava). A výsledek? Stín Černého hvozdu byl
v pěti recenzích pochválen jako kniha s propracovaným
vynikajícím
prostředím (jednou jako typicky českým, podruhé inspirovaným Pánem
prstenů – inu,
vyberte si) a v jedné recenzi byl pohaněn s tím, že
prostředí je
nejslabším místem románu.
Inu, vyberte si.
Vybírat si musíte
neustále – někdo vám něco
zkritizuje, někdo něco pochválí. Pamatujte si, že když vám jeden člověk
řekne,
že hrdina je blbec, může být blbcem onen čtenář. Řekne-li vám to těch
čtenářů
deset, asi na tom něco bude. Pokud vám to řekne sto čtenářů, ale vy
stále
budete z hrdiny dělat génia, i když jím není, budete za blbce
vy. Kde je
přesně ta hranice, je těžké odhadnout. Lety na to přijdete.
Workshopy, knihy a inspirace
naší minulostí, to je jen
malá část toho, co můžete jako spisovatelé vstřebávat. Můžete se naučit
mnohé,
ale nikdy ne všechno. Neexistuje pravidlo, že když si přečtete všechny
knihy o
psaní, všechny knihy o historii a prolezete všechny workshopy, stanete
se
„spisovateli“.
Můžete se zlepšit, můžete
nabrat pár nových nápadů a
pár metod, které určitě zabírají. Ale nejvíc toho musí jít od vás.
Teprve když
to všechno, co se naučíte, podrobíte přísné analýze a vztáhnete na
sebe, pak
máte šanci.
Držím vám palce. A pokud jsem vám řekl málo a chtěli byste víc, přijďte do knihovny na náš workshop. Dozvíte se toto a mnohem více. A třeba právě to bude ten pověstný malý krůček, který pomůže.
Literární
dílna Městské knihovny
v Praze
Jak a proč se
přihlásit
Mistři písmen, učni slov
je literární dílna
Městské knihovny v Praze určená pro začínající autory píšící
science
fiction a fantasy. Pro zájemce je připraveno množství rad, tipy na
zajímavé
knihy o psaní, kontakty a odkazy na literární soutěže.
Negarantujeme, že
od nás odejdou hotoví spisovatelé, ale autoři kromě mnoha informací
získají i
vodítko, jak se posunout dál.
S některými, kteří naši
literární dílnu
absolvovali, máte nyní možnost se setkávat v tematických internetových
magazínech, v antologiích nebo na stránkách časopisů Pevnost a
XB-1.
Abychom však byli stoprocentně objektivní, někteří na druhou stranu
zjistili,
že je baví psát jenom podle sebe a pro sebe; s jejich
povídkami nebo
knihami se na knižních pultech zřejmě nikdy nesetkáme…
Jak se přihlásit
Podmínky účasti jsou jednoduché:
·
Stát
se čtenářem knihovny (lze zařídit i na
místě, čtenářský průkaz stojí 80 korun). Žádná další finanční investice
vás už
nečeká.
·
Mít
připravenou povídku cca 5-10 stránek
dlouhou, na níž budete ochotni během půl roku pracovat. S touto
povídkou
budeme, byť nepřímo, pracovat po celou dobu. Tedy s jejími hrdiny i se
světem,
budeme rozvíjet různé motivy, což by mělo posloužit nejenom k
procvičení
určitých problémů, ale i Vám, abyste měli možnost prostředí Vaší práce
poznat
lépe.
·
Mít
odvahu postavit se čelem ke kritice
ostatních účastníků a lektorů.
·
Vydržet
až do konce.
·
Přihlásit
se na email: lincm@mlp.cz.
·
Workshop
probíhá vždy v průběhu půl roku;
setkání nového cyklu jsou v září a únoru. Přihlašovat se
můžete průběžně,
maximální počet účastníků je deset, takže čím dříve projevíte zájem,
tím větší
šanci máte, že se na vás dostane.
·
Veškeré
další informace včetně termínů a
upřesnění dodáme po přihlášení, něco by mělo být k nalezení i na webu
knihovny www.mlp.cz/.
Jak to probíhá
Zájemci vstupují do workshopu
s již hotovou
povídkou, na níž hodlají v průběhu pěti plánovaných setkání
pracovat.
Každé z nich má pak určité téma – například
tvorba světa a
prostředí, postavy a jejich charakteristiky nebo kostra příběhu a
stavba děje.
Část každého setkání je
věnována teorii (rady a tipy
na dané téma), další část pak rozebírání krátkých textíků, které si
účastníci
vždy připraví předem. Díky tomu si mohou zvyknout na pravidelné psaní,
tak i na
dodržování termínu odevzdání a určeného rozsahu (což se hodí zejména
pro
literární soutěže). Komentování příspěvků zbylých kolegů pak pomáhá
získat
tolik potřebný nadhled pro opravování vlastních prací.
Protože si nenárokujeme patent
na všechno vědění, na
každém setkání je přítomen nějaký odborník. Jde o takové hosty, kteří
mají
krušné začátky již za sebou a mohou nabídnout pohled z „druhé strany“:
spisovatelé, redaktoři, recenzenti či vydavatelé. Setkání tak fungují
nejenom
jako dílny tvůrčího psaní, ale pomáhají i k získávání
důležitých
kontaktů, bez nichž se žádný autor dnes neobejde.
Z úst vydavatele se
například dozvíte, jak text
odevzdat, aby si jej vůbec někdo přečetl: pokud se texty přijímají
elektronicky, neposílejte text tištěný. Pokud se přijímají pouze
tištěné texty
(a to nejčastěji, protože papír i toner do tiskárny něco stojí), tak
nejlepší
je mít text pouze na jedné straně s dostatečně velkým fontem
a rozumným
odsazením okrajů.
Spisovatelé budou mít rady tak
různé, jak jsou sami
různí, přesto se v základních věcech shodnou: před odevzdáním
je potřeba
si text několikrát pročíst a vyčistit; v nejlepším případě
o pár
procent zkrátit, aby zmizely zbytečnosti. Vždy je lepší nechat text
nejméně
čtrnáct dní odpočívat než jej opravovat ihned. Je nutné vědět,
o čem
píšete a to dostatečně do hloubky, přestože z celé naučné
knihy použijete
v povídce nakonec jen jednu větu.
A další a další a další
rady – co profík, to
názor, to zajímavost, to použitelná informace. Přiučí se nejenom úplný
začátečník, věřte mi. Získáte tak potřebný nadhled a můžete si vybrat
radu od
toho, jehož knihy máte nejraději.
Jaký je náš
přístup?
Proč zrovna název „Mistři
písmen, učni slov“? Slova
z písmen dokáže složit téměř každý, ale složit slova ve věty,
které
zaujmou čtenáře, to už je složitější…
Jsou různé přístupy
k tvůrčímu psaní, možná jich
je dokonce tolik, kolik je učitelů i „učitelů“. My jdeme cestou
„talentu a řemesla“,
kdy je talentem míněno to, že se vám v hlavě zrodí příběh,
atmosféra i
charaktery postav. To samo o sobě je vynikající; avšak převést tuto
představu na
papír je už těžší. K tomu je potřeba řemeslo. A právě tuto
stránku se u
našich oveček snažíme zlepšovat – gramatikou,
interpunkcí a odstavci
počínaje přes způsoby, jakými se píše přímá řeč, až po drobné rady
typu:
„popisujete-li něco, nazvěte to jménem. Nepište, že u cesty stály
vysoké
stromy, ale napište, že cestu lemovaly topoly.“
Jasně že tohle nestačí k tomu, aby se někdo stal slavným spisovatelem, ale pomůže to tomu, aby se zajímavé myšlenky a příběhy staly pro běžného čtenáře stravitelnými. Aby autor dokázal sdělit to, oč mu šlo, a hlavně tak, aby to čtenář pochopil tak, jak měl.
Proč zrovna
knihovna?
Důvodů, proč literární dílnu
připravujeme, je hned
několik. Na prvním místě je samozřejmě snaha začínajícím autorům
pomoci. Cesta
od první povídky k první publikované povídce je trnitá,
bolestivá a mnohdy
trvá i několik dlouhých let. Víme, že jakákoliv pomoc, rada a zejména
zkušenost
má v tomto počátečním období cenu zlata.
Navíc literární aktivita do
domu zasvěcenému
literatuře neodmyslitelně patří. Samotné prostředí knihovny má rovněž
svůj
význam; je zde k dispozici řada knih o psaní, učebnic tvůrčího
psaní a
knih o literární teorii, ale i dostatek příběhů, které jsou použity
jako
příklad. A navíc i samotný prostor naplněný příběhy je sám
o sobě inspirativní.
A poslední věc se týká nejenom
psavců, ale všech
čtenářů obecně. Literatura je v porovnání s jinými
oblastmi zábavy
vždy za popelku, přestože její význam je nedocenitelný. A naše
literární dílna
je jedním z mnoha střípků naší
snahy – abychom i v budoucnu
mohli nabízet čtenářům kvalitní knihy, pomáháme začínajícím autorům,
aby snáze
překonali těžké začátky a psali lépe. Věříme, že naše snaha nevyzní
zcela do
prázdna…
Další aktivity
Kromě této literární dílny
připravujeme i další akce
vhodné pro začínající autory. Jde jednak o setkání pro „pokročilé“,
tedy pro
ty, kteří již workshopem prošli. Probíhají nepravidelně a spočívají
většinou
pouze v setkání a vzájemném hodnocení aktuálních povídek.
Dalším projektem, který se
teprve rozbíhá, jsou
tematické přednášky vhodné nejenom pro psaní. Vzhledem k tomu,
že pro
autory je mnohdy obtížné získat potřebné informace, oslovili jsme
odborníky-spisovatele, kteří se o své know-how podělí. Součástí těchto
přednášek je i praktická ukázka a možnost vyzkoušet si vše na vlastní
kůži. Pro
lepší představu akce již proběhlé nebo i plánované:
·
Povídání
o zbraních, o boji, o možnostech
šermíře, ale i o hloupostech, s nimiž se
můžete setkat ve
filmech nebo knihách.
·
Pro
hrdiny, kteří často cestují, je ideální
přednáška o koních (co kůň dovede, co nesvede, jak se řídí a
co všechno už
znali ve středověku).
·
Pro
lukostřelce exkurze do dějin luků a
samozřejmě možnost si i vystřelit…
·
Jak
napsat erotickou scénu tak, aby nebyla ani
k smíchu, ani porno…
·
Vaření
a jídlo – abyste středověkému
rytíři nenabídli k večeři třeba bramboračku…
·
A
mnohé další…
Slovo na závěr
Slova, která možná lépe než
celý předchozí článek
charakterizují to, oč se snažíme, vyřkla spisovatelka a knihovnice
Františka
Vrbenská:
„Tohle je přidaná hodnota
knihoven, které nemůžou
konkurovat žádné informační systémy. Není pro masy, jenže o to hlouběji
(v
pozitivním smyslu) zasáhne ty, kteří mají zájem.“
Třeba tato slova nalákají i vás.
Míla Linc
Mistři písmen, učni slov
knihy o psaní, knihy pro
psaní
Vydala Městská
knihovna v Praze
Mariánské
nám. 1, 115 72 Praha 1
V MKP
1. vydání
Verze 1.0
z 24. 1. 2014