Dan Jedlička

Sbohem malé nic

 

Praha 2017

1. vydání

 

Městská knihovna v Praze

Půjčujeme: knihy/časopisy/noviny/mluvené slovo/hudbu/filmy/noty/obrazy/mapy

Zpřístupňujeme: wi-fi zdarma/e-knihy/on-line encyklopedie/e-zdroje o výtvarném umění, hudbě, filmu

Pořádáme: výstavy/koncerty/divadla/čtení/filmové projekce

www.mlp.cz

knihovna@mlp.cz

www.facebook.com/knihovna

www.e-knihovna.cz

 

Znění tohoto textu vychází z díla Sbohem malé nic tak, jak bylo vydáno nakladatelstvím Perplex v roce 2014 (JEDLIČKA, Dan. Sbohem malé nic. 1. vyd. Opava: Perplex, 2014. 69 s.).

 


§

Text díla (Dan Jedlička: Sbohem malé nic), publikovaného Městskou knihovnou v Praze, je vázán autorskými právy a jeho použití je definováno Autorským zákonem č. 121/2000 Sb.


 

Citační záznam této e-knihy:

JEDLIČKA, Dan. Sbohem malé nic [online]. V MKP 1. vyd. Praha: Městská knihovna v Praze, 2017 [aktuální datum citace e‑knihy – př. cit. rrrr-mm-dd]. ISBN 978-80-7532-589-1 (html). Dostupné z:

http://web2.mlp.cz/koweb/00/04/32/54/49/sbohem_male_nic.html.

 


by-nc-sa

Vydání (citační stránka a grafická úprava), jehož autorem je Městská knihovna v Praze, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko.


 

Verze 1.0 z 17. 2. 2017.

 
 

OBSAH

při bitvách s plastovými samopaly. 7

plástev. 8

vyvolávání 9

fakultativní výlet 10

píseň kosmická. 11

okno. 12

lógry. 13

bzučák interkomu. 14

burger queen. 15

aspoň jednu báseň o podzimu. 16

depeše o módě. 17

Sousedi /1/ 18

/2/ 19

/3/ 20

a co vy tady tak sama?. 21

na inzerát 22

epištola k nesmělým milencům.. 23

k moři 24

katowice. 25

gdańsk. 26

expres 152. 27

brno. 28

all you can eat — £7. 29

oxford street 30

hlučín. 31

spát s ošklivou ženou. 32

průstřelem vědomí 33

pastelové ráno, v němž. 34

greenwich mean time. 35

zas jen. 36

věděli jsme, že máme. 37

ze všeho nejradši mám zjevné pravdy. 38

morseovka. 39

břehy našeho. 40

básnicky bydlí člověk. 41

dětská. 42

stáhli jsme roletu. 43

nejistá sezóna. 44

echolalie. 45

vyrovnání 46

bílé zuby. 47

střední věk /1/ 48

/2/ 49

/3/ 50

/4/.. 51

/5/.. 52

/6/ 53

/7/ 54

/8/ 55

 

 


* * *

při bitvách s plastovými samopaly
nechtěl jít nikdy nikdo ze hry.

dyť už jsi dávno mrtvý, padni!
říkali ti,

a ty na to:
– nejsem, tohle bylo vedle!

kdo v tom uměl chodit,
vyhádal ještě jeden život.

 

plástev

nebyl můj děda,
ale patřil do rodiny,
to měl od včel,
ten rojivý neklid v sobě.

když jsme vyváželi na hnojiště
rezavá kolečka až po vrch plná starých pláství,
jednu mi zničehonic podal
a prý: na, tadyhle máš moji paměť.

tou schránkou z vybledlého vosku
jsem jenom bezradně otáčel v prstech,
byla už prázdná,
ale pořád lepila.

 

vyvolávání

tvoje prsa jsme znali všichni
z vyprávění místního fotografa —
legenda, kterou tenkrát,

prostořeký,
bezděčně uvedl v život
jako svébytný negativ.

časem jsme zapomněli,
jak ses vlastně jmenovala,
všichni říkali no přece ta, ta s těma,

ani obličej už nešlo řádně vyvolat:
jenom to, co bylo kdysi, komusi
na jakousi nejasnou památku zvěčněno.

 

fakultativní výlet

zvláštní: doma se všechny ty
barevné brožurky tváří,
že tam na nás bude něco čekat.

ostrov byl ale nesmyslně malý,
ostatně jako všechny věci,
které jsme si cestou vysnili

a které v ceně polopenze
zřejmě nemůžou být úplné,
v čase zbylém do odjezdu lodi

jsme tedy pili svoji
promlčenou kávu
a psali pohlednice těm,

kteří tu s námi mohli být,
kdyby tu zrovna nebyl
ten druhý.

 

píseň kosmická

zlomilo se to někdy v sedmé,
když tě postupně přerostli všichni ostatní kluci,
a protože ses nemohl bránit,
udělali tě nástěnkářem.

doma pod dekou jsi intenzivně myslel
na své budoucí první ženy
a po večerech vystřihoval fotky
kosmonautů ze spřátelených zemí.

ještě dlouho tě pak při souložích
strašily ty usměvavé tváře ve skafandrech,
jako by ti chtěly připomenout
hermetickou uzavřenost tvého světa,
nedosažitelnost okolních planet,
dědičnou neschopnost třídního nástěnkáře
bít o jakékoli mříže.

 

okno

střídali jsme se denně,
drželi hlídku do konce návštěvních hodin —
to už do pokoje svítily Sopor a Kóma,
tvé dvě nové šťastné hvězdy.

bál jsem se toho velkého, netěsněného okna,
kterým tu unikal vzduch, teplo, životy,
takže jsem pořád mluvil,
kolikrát do ochraptění,

abys neměl příležitost k odchodu,
aby ve vzduchu pořád visela nějaká otázka,
protože zkuste na něj mluvit byla jediná rada,
kterou nám tu dali.

 

lógry

celý prodloužený víkend
jsme řezali na zimu. pára šla od úst,
piliny od pil, práce od ruky a vsí

se šoural pohřeb, lidi šli ztěžka,
jako by se jim ten obecní smutek
vemluvil pod víko neviditelného kufru.

odložili jsme vercajk,
vyklepali z hrnků oschlé lógry
a od hřbitovní zdi zazněla řeč.

v pondělí jsme pak nacházeli
jeho poslední vzkazy
na útržcích spánku.

 

* * *

bzučák interkomu
mě vpustí do vyhřáté haly.
noční vrátný za sklem
pomalu balí šichtu.
jsem po neděli první, nevyspalý,
ale to je o zvyk.

plastovou kartou
slepě nahmátnu senzor.
někde na neznámém místě
neznámý přístroj, plošný spoj
či jiný strážce binární reality
potvrdí, že jsem to já.

 

burger queen

možná jsi nám už někdy přišla do schránky —
tvář /na níž se ti z té práce udělala
ošklivá vyrážka sériového úsměvu/
se mi v každém případě zdá být povědomá.

cedulka s běžným dívčím jménem
neřekne ovšem nic, jen podtrhne anonymitu chvíle,
kdy mě přijímáš jak další číslo v polním bordelu,
vždyť i tady je důležité nezdržovat frontu.

při placení tak ušetřím za všechna velká slova,
když vlastně není proč se lišit od průměru,
ale úsměv ti vracím: tenhle odchod
nebude přece ani jednoho z nás bolet.

 

aspoň jednu báseň o podzimu

podzim, roční doba
s gustem pro komorní drama.

na každém kroku drhneš
v mělkých vodách citových tragédií,
vrůstáš do nich
jak siluety příměstských běžců
do stydnoucích říčních hladin,
říkáš: ještě se třikrát vyspíme,
a bude po všem.

když nám vytrhnou zub,
to prázdné místo
bolí ještě po několik rozhovorů.
kdysi se aspoň pálily dopisy,
anebo střelný prach.
dneska, dojatí hlavně sami nad sebou,
vdechujeme jenom ten dušičkový smrad.

 

depeše o módě

David Gahan je jedinej chlap,
kerej v triku bez rukávů
nevypadá jako úchyl,

řekla a myslela to vážně.

pak zmizela a její zprávy o stavu světa
mi zůstaly viset na čísle paměti
jak nepřijaté hovory,
kontaktní sondy s neadresným pozdravem

mimozemských civilizací,
lakmusové papírky,
i po letech bílé
jak Davidovo triko bez rukávů.

 

sousedi  / 1 /

v šest ráno, vždycky na minutu přesně
začne hrát nahoře nad stropem
televize. v úhlopříčce osmdesát

/ke kulatinám popřály jen děti/
se život jeví jednodušším,
než byl předtím:

zvládne ho sledovat i celý den
a ještě uvařit kafe, malý oběd
anebo vyprat /nežehlil ovšem nikdy/.

kolem půlnoci pak řekne:
já už to vypnu, babi, jo?
tlačítko na ovladači

vyšle dálkový pozdrav,
až do šesti je ticho,
jako by byli mrtví oba.

 

/ 2 /

ten naproti už byl jak
plamínek u bojleru:
každý den doma hrozila studená sprcha.

ráno jsme říkávali jenom tichou poštu,
u modré branky čekali
na bílé rekomando

a dny se opakovaly
jak jeho léta stejný vtip,
že Mr. Alzheimer mu zase poschovával věci.

šel klidně, řekla pak jeho žena,
když tu zprávu věšela po domě,
prý že má taky jednou poslední slovo.

 

/ 3 /

za takovýmhle typem by se
před lety ani neohlídla,
kopala tenkrát vyšší ligu.
na levém rameni tělovým mejkapem skrývala
bílou kruhovou jizvu,
památku po návštěvě zdravotních sudiček,
a život, protože ho vyloženě neodháněla,
čekal trpělivě, zkušeně
a hlavně všude.

dneska tak leda
po ranní směně dřepět u pískovišť,
přesýpat řeči s dobře živenými otci,
a až si je mobilem zavolají matky,
vracet se domů prázdná
jak vykradená kočárkárna,
do družstevního bytu s postelí,
ve které se to všechno dá
aspoň na chvíli zaspat.

 

a co vy tady tak sama?

na Štědrý den se zhádali
tvoji blázniví vaši.
babička práskla dveřma,
že vás už nechce nikdy vidět,

máma si vzala prášky,
táta, jako už tolikátý rok,
nepřítomen a omluven,
do ztichlého bytu říkala cosi televize.

když pak v poloprázdném baru
před tebou přistál první panák
od zdaleka ne filmového cizince,
byl to ten hezčí dárek.

 

na inzerát

víte, život tu není od toho,
aby nám plnil přání, slečno,

říká a na ten ksicht si nasazuje úsměv
tupý a rezignovaný jak noční monoskop.

/ten předchozí se zase o sobotách
jezdil převlíkat v lese za elfy,
jinak nevěděl nic. je tohle ještě pech,
nebo už trest?
zní otázka na tvoji odpověď./

v ospalce okna šílí extatická moucha,
nejbližší vlak za dobré čtyři hodiny:
jediný východ z města,
kde výstava okrasného ptactva je událostí roku.

pak cestou přes prořídlý park
se znovu zaklínáš,
že naslepo,
že naslepo už prostě nikdy.

 

epištola k nesmělým milencům

vidím to na dvě, možná na tři
večeře, přikrmit nedochůdné
city, otevřít průtokový ohřívač

vzruchů. v kávovém rauši se dotknout
nadosobních témat, ne v boha
nevěřím, ale něco vyššího

podle mě je. pozorně, empaticky
naslouchat /ale zas ne že bude
sama žvanit celý večer/.

živě přitakat pasivně vytápěným
dřevostavbám, deklarovat
vlažný postoj k užívání generického

maskulina. ve vhodnou chvíli
zmínit náklonnost k domácí fauně,
raději ovšem drobné.

v následné korespondenci
pak za poslední větou
významně nedělat tečku

 

k moři

po dvou hodinách jsme konečně
nahmatali hlavní tepnu.
asfalt vydřený jak stará coura
zpomaloval průtok krve,
která se řinula ven z města.
už za chvíli by ses v něm
možná ani nedořezal,
nedopátral věcí ponechaných za sebou,
s nimiž zůstat by znamenalo
jen dál zbaběle odtikávat.

a teď, jakoby v tušení už blízké delty,
se řadíme do pruhu. v konečcích prstů
elektrizuje čtyřproudová věcnost,
ale kapitánský můstek hlásí klid:
před námi vyvzdorovaný břeh,
chirurgický řez až po rozteč obzoru,
za kterým budeme zas trochu sami.

 

katowice

byla středa, táhla se jak novosvětské largo
až do pozdních hodin. domů ho přivedli
nějaký ten s tím, jak se mu právě narodil syn
nebo tak něco — a ještě přede dveřma řvali,
že Górnik to včera prosral v Lodži.

té tlusté lhal: neměl to doma
ani trochu hezké
/v průběhu večera pak byl zbytečně hrubý,
s takovou prdelí nebudeš dělat kariéru
jí říkat neměl, když už brečela/.

jen co se vmotal do pokoje,
strohý stisk stěn ho přimáčknul
jak její masivní vlhké rty,
z nichž jenom chabě odezíral,
lahvemi na stole tou dobou už nevratný.

 

gdańsk

vítr se otočí za každou sukní,
prolezlá zima šokuje kostely
víc než kýčem zpřítomněná víra.

stánkaři na Dlouhém trhu
by ti vnutili snad i trojjedinost,
kdyby ses dal. ale jinak

jako by se tu pořád
čekalo na válečný
pokřik.

 

expres 152

ranní dělnický nátlak. sedáme
do jídelňáku hned ve stanici.
kuchař je pěkný výpitek:

mám jenom párky, říká
a holku od adventistů
posílá do hajzlu i se srdíčkem.

 

brno

a u Čáry je potkám zas.
bubínky,
zvonky,
mnohohlas:

hare krišna
hare krišna
krišna krišna
hare hare.

říkám: chlapi,
muzika dobrý, ale
ty texty,
ty texty!

 

all you can eat — £ 7

Rakím je klidná síla
na Pembridge Road,
polední kobercový nálet
úsměvů.

mezi stoly prostřenými
bílou naivitou
ho nevyvede z dobré míry
můj kolikátý dnešní přídavek,

rozlité pivo,
ani oteplákovaní smradi z Polska,
pro které vždycky bude
jenom zasranej Pákoš.

je to ta nejklidnější síla
na Pembridge Road:
za sedm liber nám vrací,
co se do nás vejde.

 

oxford street

ale to už vyloženě lilo
a všichni jsme se začali
cpát s těma taškama po schodech do metra.

ten dole v podchodu,
na dece s něčím, co vypadalo
jako sepraná fena černého labradora,

až doteď spolehlivě
neviditelný,
najednou stál všem v cestě.

 

hlučín

vzbudil ses uprostřed noci a filmu,
zlomený v křesle ses vyjeveně rozkoukával
skrze zbytkový alkohol
i zbytkový cizí děj:

ten chlap měl podle všeho vlhký byt,
a když přišla pošahaná sousedka a řekla:
támhleten flek na zdi je tvář našeho Pána,
byli jste na tu pitomost už dva.

jenomže davy lidí přicházely,
lezly mu do bytu,
sahaly na zeď
a uzdravovaly se.

když to pak dohrálo,
ostatní pořád ještě nevěřícně spali,
a ty ses najednou
postavil zase na nohy.

 

spát s ošklivou ženou

tak jako psovi dáváš kolem krku kornout,
aby si nerozhryzal
svůj právě vykastrovaný život,

někteří lidi zhasnou,
aby se to celé mohlo
nějak odehrát.

hlavně se neptat,
to jsem pak
šifrovaný jak telegram:

jsou věci, co nahlas neřeknu
ani za zlaté prase,
ani potmě.

 

* * *

průstřelem vědomí
šacuje kapsy včerejšího děje
v hromádkách na zemi.

skřípot po obou hemisférách mozku,
pomalá buněčná smrt. tak pro jistotu
osahá polštář vedle,

sáhne si na zpocená záda.
za dveřmi v koupelně se holí
jen matně povědomý muž.

 

* * *

pastelové ráno, v němž
si už zase vykáme, z kuchyně
voní snídaně na odchodnou,

prastarý rituál: vypijem čaj,
co bylo včera, začne
možná dávat smysl.

zatímco vyzpěvuješ v koupelně,
rádiem připlouvá hudba
jak loďka na ostrov mrtvých. Rachmaninov.

 

greenwich mean time

podle tebe takhle můžem ležet
ještě tisíc let.
podle mě je už půl deváté.

divná věc, tahle postel
s lajntuchem napjatým
jak očekávání:

prostředkem látky
téměř nezřetelná trhlina,
hranice dvou časových pásem.

 

zas jen

kavárna zeje obnaženými stoly,
okolní hovory nás krájí
jak sibiřskou celinu.

mlčíme s vědomím, že bychom
se stejně zas jen opakovali,
potvrzovali staré pravdy.

zbývá řeč těla.
dávat zimomřivá znamení.
nořit boty do tratoliště minut.

 

* * *

věděli jsme, že máme
sotva tři týdny, než odjedeš
studovat do Němec.
taky jsme věděli, že nehrajem to fér
na ty, co jsme s nima zrovna byli.
naše jednogenerační vzdálenost
nás naplňovala obavou
větší než dvougenerační domek,
ale čas byl tentokrát
náš užitečný idiot:
stihli jsme šestkrát kafe,
čtyři výlety do blízkého okolí
a jednu noc končící u podmínkových vět.
to se nezapomíná.
až za pár let
přijedeš s doktorským glejtem,
budu k tobě vodit svoje děti
se spalničkama.

 

* * *

ze všeho nejradši mám zjevné pravdy,
kolumbovsky prostá řešení
uchystaná zapeklitým situacím.

jako když jsi odněkud
přitáhla tu starou kuchyňskou váhu,
celou železnou a zašlou,

a pak jsme dlouhou dobu pokládali
na levou misku nejrůznější předměty,
protože závaží jsme neměli.

a ono to nefungovalo.

 

morseovka

vymyslelas nám tajný signál,
smluvený dveřní kód jen pro nás dva.
tak zvoním jednou dlouze,

potom dvakrát krátce.
prý D jako doma.
aby se to dobře pamatovalo.

 

* * *

břehy našeho
dva plus jedna obsazuješ
s vytrvalostí náletových

dřevin, ráno co ráno
v natáčkách vylodění
na další Omaha Beach.

stejně ale vím, že
když nejsem zas jednou doma,
bereš si moje pyžamo.

 

básnicky bydlí člověk

ve výtěžku z vydržení rozdílného
zasvítá shromažďující bytování téhož —
to jen aby mezi náma bylo jasno.

/chtěl jsem ti to říct už včera,
ale nemohla ses odtrhnout
od filmu s tím mexickým hercem./

 

dětská

doprovázím tě domů.
večer se protáhnul,
zapovídali jsme se.

pojď ještě nahoru,
tady se zuj.
ale potichu — malý vedle spí.

a ukážeš mi ho?
zeptám se šeptem,
a to tě rozesměje:

prý ses mě jednou,
ještě jako děcko,
taky takhle ptala.

 

* * *

stáhli jsme roletu
a sebe do svých denních životů,
náš vztah odsouzen
k naprostému úspěchu.

jestli to nepřežijem,
bude to jasné přiznání:
dřevěná rakev zasypaná
doličnými předměty.

 

nejistá sezona

ale i v jazyce
lámem se:

já mluvím,
ty říkáš,
každý to svoje,

mezi náma
zkratka dění,
iluze pohybu.

 

echolalie

opakuj po mně: ty dny jsou dávno prázdné,
jsme možná stejně strmí, ale nepadá z nás nic
a naše soulože jsou neprůkazné,

vždyť ani letos nestalo se jinak!
ponorem do února dech mrtvěl odkudkoli
a z huby táhla jenom zima.

 

vyrovnání

byl mi odebrán
tvůj případ,
dělíme nábytek:

já skříně
a ty křesla
z ratanu.

jenom postel,
naše uprázdněné sudiště,
nikdo nechce.

 

bílé zuby

a když je po všem,
ještě se do těch bytů vracíme
pro věci, které nebudem už potřebovat,

protože na novém místě,
v náhle získaném čase
nebudou dávat žádný smysl —

jako tahle zubní pasta,
kterou sis tenkrát koupil,
abys měl krásné bílé zuby.

 

střední věk  / 1 /

máme ten odstup zralých let:
větráme krátce, leč intenzivně,
perem na třicet,

už si nepřinesem z tahu
kdejaké svinstvo.
patiny vztahů pod nánosem jistot,

milujem vlajky na půl žerdi
a lásky na půl plynu.
víme, jak nepřiznávat vinu

/i kdyby byla z našich vin/
a kdy dát pravdě jméno
a kdy pseudonym.

 

/ 2 /

přišel dopis, strohá obálka
se tváří naléhavě,
jenže nikdo tady v domě
se nejmenuje Hrdina.

dole u vchodových dveří
nečekaná výhra,
poslední upomínka,
možná zásadní vyznání

nám už jedenáctý den
sahá na příčetnost:
v domě s mentalitou mlčící většiny
stále není žádný Hrdina.

 

/ 3 /

jenom to nezamlouvej,
vždyť příznaky jsou jasné,
vždyť je to na nás vidět
jak vytlačená kolena:

navštěvujeme vernisáže
s nějakými železnými krámy, prostě
krize antických rozměrů,
jenomže zjevně bez katarze.

doma jak když se z chalupy
vycamrá všechno teplo,
a v práci tolik práce,

že pak už nemáš ani čas
nenávidět ty,
co by si to zasloužili.

 

/ 4 /

sraz po letech, pořád vypadáš
jako ty /třídní miss ’92,
již doma v soukromí jsem
nejedenkrát oslavil/. ostatním
holkám se už narodilo děcko
a teď jsou chytré jak rádio.
po celý večer posloucháme
jenom jednu stanici.

 

/ 5 /

podle jednoho časopisu
jsme staří už dva roky.
naše vlhké, rychlozdvižné sny

pravidelně končívají
v mezipatrech. ještě se sice
podepisujeme nehtem

dole v řádku páteře,
ale práh bolesti
už máme vzorně umeten.

 

/ 6 /

vševidoucí oko
žaludeční sondy:
pár drobných atrofií

si říká o změnu.
budeš jíst
bílý jogurt,

ptačí zob
a milovat svou
ženu.

zárodečný vklad
do zbytku
života.

 

/ 7 /

tohle přece není
doba, do které ses narodil —
musel jsi do ní
nějakým způsobem zemřít,
nějakou upatlanou,
osamělou smrtí,
náhodným nálezem těla
v malém panelákovém bytě,
když matce ráno volali z banky,
že už sis podezřele dlouho
nevybral nic z účtu.

 

/ 8 /

Kristova léta nemohla tě minout,
na to je zákon. co říkali vaši,
možná ještě přijde.

ve zpětném zrcátku se vyjevuje
logické vysvětlení pro cokoli,
jenomže

bez evoluční výhody
sedmi životů,
co si s tím vlastně počít?

jímá mě tušení
že závěr bude plochý:
nějaká přicmrdlá kóda.

 
 
 

Dan Jedlička

Sbohem malé nic

 

Edice E-knihovna

Redakce Jaroslava Bednářová

 

Vydala Městská knihovna v Praze

Mariánské nám. 1, 115 72 Praha 1

 

V MKP 1. vydání

Verze 1.0 z 17. 2. 2017

 

ISBN 978-80-7532-589-1 (html)