Jonáš Hájek

Suť

 

Praha 2017

1. vydání

 

Městská knihovna v Praze

Půjčujeme: knihy/časopisy/noviny/mluvené slovo/hudbu/filmy/noty/obrazy/mapy

Zpřístupňujeme: wi-fi zdarma/e-knihy/on-line encyklopedie/e-zdroje o výtvarném umění, hudbě, filmu

Pořádáme: výstavy/koncerty/divadla/čtení/filmové projekce

www.mlp.cz

knihovna@mlp.cz

www.facebook.com/knihovna

www.e-knihovna.cz
 

Znění tohoto textu vychází z díla Suť tak, jak bylo vydáno nakladatelstvím Agite/Fra v roce 2007 (HÁJEK, Jonáš. Suť. Vyd. 1. Praha: Agite/Fra, 2007. 51 s. ISBN 978-80-86603-60-1.).

 


§

Text díla (Jonáš Hájek: Suť), publikovaného Městskou knihovnou v Praze, je vázán autorskými právy a jeho použití je definováno Autorským zákonem č. 121/2000 Sb.


 

Citační záznam této e-knihy:

HÁJEK, Jonáš. Suť [online]. V MKP 1. vyd. Praha: Městská knihovna v Praze, 2017 [aktuální datum citace e‑knihy – př. cit. rrrr-mm-dd]. ISBN 978-80-7532-689-8 (html). Dostupné z:

http://web2.mlp.cz/koweb/00/04/32/95/57/sut.html.

 


by-nc-sa

Vydání (citační stránka a grafická úprava), jehož autorem je Městská knihovna v Praze, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko.


 

Verze 1.0 ze 17. 3. 2017.

 

                    

OBSAH

Se mnou se do brnění schováš. 7

Stárnoucí muž se vleče plískanicí 8

Vykácené hory. 9

Příběh jezírka. 10

Chalupa. 11

Plavba. 12

Bezdomovec. 13

Nokturno. 14

Kam zmizel holub?. 15

Co když na tebe svět něco ví. 16

Autoškola. 17

Na břehu vězí plno skrytých drátů. 18

Velikonoce. 19

Ukazuji své milé. 20

Jsi ponechaný. 21

V bazénu. 22

Ptáci probouzejí vzdušné město. 23

Aral 24

Záhoří 25

Dva pražce. 26

Pod Ledovými slujemi 27

Tři kachny ještě tvoří pravdu. 28

Sám?. 29

Rovnou. 30

Mozart 31

Pohled. 32

Sad. 33

Krajina s obráceným stromem.. 34

Večer. 35

Koleje. 36

V.. 37

Jasné dny. 38

Překlady. 39

Sníh tlačí na střechu. 40

Okolí zrcadla. 41

Koncert v Thomaskirche. 42

Předjaří 43

Rozsvítím nápis warte. 44

Zkouška. 45

Imaginární krajina. 46

Souřadnice. 47

Požární schodiště. 48

Vestojes to měl nějak radši 49

               

                    

* * *

Se mnou se do brnění schováš
v náruči starých, zplstnatělých dek —
do básně, jež jak pevný podpalovač
zahoří bíle. Na plný úvazek.

           

* * *

Stárnoucí muž se vleče plískanicí.
Hrbí se v hruškách. Chtěl by ke kamnům.
Nastydlý podzim kašle. Smyčce, bicí.
V orchestru mlhy hledá vlastní dům.

Na vrata fouká. Bláto… Nedojde k nim?
Uťatá větev. Listy. Žluté stáje.
Po cestě zemře. Padne podchlazením.
Ve sklepě nový se sklem v ruce zraje.

             

Vykácené hory

Estétsky ses kochal vyléváním džbánu:
každou kapku jsi pak chtěl slíbat zpět.
Rovná poušť kolem však zřejmě žízní víc.

             

Příběh jezírka

Náhle si vzpomněl na nebesa.
Vykřikl: „Bože! Utonu!“
Kameněl vědomím, že klesá,
a o to víc se blížil dnu.

I sochu škrtil v pozdní víře
drát, který trestat nepřestal.
A kolemjdoucí pyšné zvíře
bez povšimnutí kráčí dál.

           

Chalupa

Vyhaslá kamna příjezdu a černá zrnka myší.
Náznaky plísně koberců. Zahradou tání slyšíš.
 Na stole tramín vypitý. Světnice zešeřelá.
Zápraží hostí pozvolna dvě dýchající těla.

Vyhlídka do vsi mlhavá. Krajina poztrácená
děravou kapsou všednosti, kde ty je tvrdá měna.
Ráno i pod peřinou snuje plevelnatá zima.
Prostřeno. Nečekaný svit starostem otisk snímá.

             

Plavba

V ruce se těší rozevřené nůžky:
blíženci po stranách a mezinoží jedno.
Napjaté magnety, na povel mužských
prstů čekají, kdy k sobě sednou.

Naše loďstvo, stlučené řeckými nýty!
Stojíme na místě, s klidem v žaludku.
Moře je zatuhlé a z jeho sítí
nevyveslujem ani s bubny předsudků.

Ptáme se, kdo ukrad vítr plachtám —
mezitím k dlani připalčuje Bůh
a s panáčky si krátí dlouhou chvíli.

Jak se tak všechno zvolna cachtá
hladinou, nuda bezvládnosti ještě sílí
a z nebes plandá rozstříhnutý vzduch.

                   

Bezdomovec

Včera šel parkem, viděl sem ho,
byl to jedináček tmy. Jak palimpsest,
vyškrábnutej každým ránem, poslední,
co zapisoval, bylo tlustou čárou:

„Prolnutí sebe se samým,“ mlel si,
„já — totožnost… ať aspoň chvíli…“
Předtím zas v hospodě: „Žena… a srdce…“

„Vypadni, nevzdychej tady,“ vrchní na něj,
„voběma trvá, než je rozpumpuješ, co?
Teď si můžeš honit akorát tak bycha!“

Jó, pravdy půllitrů a jejich dna,
čísi smrad, ulice — domovy naruby,
člověk by si to taky kolikrát… Je u potoka.
Hlásil bych to, ale sem bez dokladů.

               

Nokturno

U stolu sedí piják, jenž si právě
pěstuje tragédii jako fazoli.
Dřív brankářem na vnitřním hřišti —
znavený genitiv schne opodál
a nebolí.

Bývalý chlast na podlaze prýští
ze střepů: sovice třikrát pálená u kamen.
Bytem jde dotaz, který loket dal
podpírané hlavě —
zda budu ještě někdy někde přítomen.

                 

Kam zmizel holub?

Nedaleko konzervatoře
jsme spatřili cosi zcela bezlakého.
Být jen se sebou, je v tom ptaní
a žádá odpověď.

Kde sebral náš vypečený kraj
špatnou parafrázi oběda?
Třeba byl v křídlech ještě život
a v něm i vzlétnutí bolesti navzdory.
Nebo se naskytla nějaká kola,
mrštila zbytek přímo nikam
a tohle poslala na chodník.

Že jsme však tři,
zdá se nám akorát směšné
to nevědomé neštěstíčko.
Osamocený pařát, který průkazně
nevyrostl bez těla.

           

* * *

Co když na tebe svět něco ví, o čem nemáš zdání?
Na pánvi hlavy máslo jako sníh ti taje,
tvé vnitřní slunce každým hnutím zahřívá je,
a život nehýbat se brání.

           

Autoškola

Pozor na výduť, hladový oko, kontrolovat měrku…
Nemáš rád řemen? Užívej zbylých ampérhodin!
Náš čtyřtakt poháněný starostmi… Svou herku
žeň dál, ať se nenadýcháš vlastních zplodin.

Načteno v postřikovačích, jedeš aspoň stem
po dálnici s jedním exitem.

               

* * *

Na břehu vězí plno skrytých drátů.
Plody i trny překážejí blátu.
Výpověď všemu, aspoň na hodinu!
Podivná změť se zatím změní v hlínu.

                 

Velikonoce

Sobota, bílé víno, z hráze nás hostí
pohled na dvě strany. Narcis a Goldmund.
Nazítří na mši duní aleluja místních,
koupíme vajíčka, nařežeme pruty.

Přiložit pár polen. Výhoda skutečnosti,
horko, trocha hantecu a pak zas domů.
Chci něco říci, jak bych to jen vystih…
K ránu připluly ledy. Spousta němé suti.

                 

* * *

Ukazuji své milé,
jak umím řídit. Auto se třese.
Pokrývku rozkládáme roztouženě —

Znovu se našly i brýle,
odložené v lese.
Byli jsme, tak přirozeně!

             

* * *

Jsi ponechaný. Uvidíš holičky,
jak zručně zastřihují tvá příčestí.
Snad tvá povaha, sklíčená políčky,
jednou odemkne, co bylo zaseto.

                 

V bazénu

Kdo nejdřív okusí nohou, možná se vyznává
z ochutnávek osudu. Stejně tam sestoupíme.
Jordánsky se ponořujeme, zlepšujeme záběry,
narážíme na sebe při znaku. Odevzdáváme se.

Včerejší podvojnosti, znalost klamných spojů,
vše věrně plave s námi: jsme stále oblečeni.
Pokud pak máme, již uschlí, zčervenalé oči,
je to snad proto, abychom nezapomněli pláč.

                 

* * *

Ptáci probouzejí vzdušné město, ulice rezonují.
Spánek se modlí za tři muže v rozích čekárny.
Panonské svítání. Ty se soustředíš jen na jedno:
že jsi tady, že dnes odpočíváš od psaní pamětí.

             

Aral

Vyndat špunt, pustit vodu. Líně
zkoumat svůj obraz na hladině.
Vír poznání tě pije ze všech stran.
Jak stojíš na dálnici. Vyčerpán.

               

Záhoří

Při sestupu ze žhnoucí pláně
stromy náhle zestárly.

Na lukách pihy posečené trávy,
za městem stojí fara s lipami.

Krajina spoří. Srpek skutečnosti,
krátce přikrytý oparem.

           

Dva pražce

Na plátno kolejí
tma se promítá.
Lež,
nic nepojede,
dokud jsem jen tvá.

Odhodíš titulky,
tma je spolyká.
Běž,
předem jako film,
za trať, budeš sám!

             

Pod Ledovými slujemi

Přišli jsme na louku, den sušil dobromysl,
rod tažných ptáků lekal ve stínu.
Na vlhkém místě, kdes to sotva čekal,
byl v Dyji brod, jenž rozděloval tmu.

Oddáni proudu jako vodní tráva,
stojíme uprostřed a nohy mrznou nám.
To nevadí, vždyť není přesně ono,
vždyť není úplně a možná ani kam.

             

* * *

Tři kachny ještě tvoří pravdu — nebo ne?
Vesla jsou příbor, kterým rozumíme hladině.

               

Sám?

Sousedi z blízké chaty
dnes ještě nepřijeli.
Vypínám stiskem bdělým
šustivý recitativ.

Plyn 2x zkontrolován.
Uši mi zaléhají.
Až vstanem, zítřek dá jim
někoho slyšet znova.

             

Rovnou

Srpnové pašije na přehradě:
hlava hráze je zahalena lešením.
Na břehu kalvárie chat,

v zátoce hejno spících plachetnic.
Voda se neproměňuje.

               

Mozart

„Vzpomínáš? Vyhlídka, zmrzlinový dort,
snad někde v Itálii, v létě…
Tvůj výstřih — jak dominantní septakord
mé touhy, která probodne tě.

Neříkám pravdu? Ó nehraj krutě
na moji mysl jako na nástroj…
Uznávám, drahá: così fan tutte.
Pohled se ztupil, roztál. Klamný spoj.“

                 

Pohled

Od kopce přijmout výzvu:
řeka se mění v jizvu,
již v noci zhojil chlad.

Její tón zůstal stejný,
jak bzukot z kazatelny.
To luční Písmo znát!

             

Sad

P. H.

V mokré trávě
plave pod nohama
chřestýš ořechů —
páchnou oddělením
resuscitace v blízkém
městě.

               

Krajina s obráceným stromem

Obzory prázdnem zotvírané.
Jen pařez trčí. Minulý.
Naléhá šíře, na nás kane:
kdy jste se prolnuli?

Ač země kolem popraskaná
nevlastní žádné z mnoha jmen,
je koruna a je tu pátá strana —
strom je přítomen.

               

Večer

Město, jež opouštím, se zvolna rozpíjí
a duše zaťatá dál vrhá rozhovory.
Lepidlo vteřiny jak zpomalený poryv
mne chytá za šíji.

Snad jednou rozmotá síť dosavadních činů
šikovné zápěstí, jež zastavilo mne,
a vchrstne mezi nás, v pavoučím polostínu
blízké i vzdálené,

jas porozumění… Kéž křehkost rozhostí,
jíž obraz tištěný jsme pracně gumovali —
vždyť občas, po kapkách, už prosakuje zdáli
akvadukt milosti.

               

Koleje

Širokým úsměvem oken
probouzí slunce. Vrány
opět rekonstruují někdejší
fotbalový zápas.

V přestávkách poslouchám
stropního klavíristu,
nebo stojím před vchodem:
mlčí celkem sdílně
tohle sídliště.

Jen ústřižek hovoru
občas náhle doloží
všechny omyly.

             

V

Nepoškodit žluč,
neujídat.

Napadl.
Věci trnou ve výkladech.

Vlak razí les.

Chůze
stopami auta,
každý jednou,
stejným směrem, spolu, zcela odděleně.

Svařák.
Podhorký.

23. 12. — 1. 1.

                 

Jasné dny

Příležitost
trochu se porozhlédnout.

Ráno je hřiště dokonale šedé,
barvy i lidé vylézají z děr,
štěrk a jinovatka zvou k příměru
prvotního vzplanutí, zůstávám na koleji,
na stole se válí diář s přesahy,
Xiao Yu vynáší smetí, mohl bych
koupit koblihy, tvář paneláku zobrazí,
jak zraje odpoledne, mohl bych
udělat pár fotek ve městě,
deponovat kus paměti,
                                  mohl bych
zajít
na poštu.

               

Překlady

Nadarmo se vždy v sobě samém koupáš,
jen v jiných můžeš omýti si tvář.
A. József

Do badatelny vstoupili
dva muži s tlumočnicí.
Při prohlížení scénických návrhů
v paprscích tekla okolo stolu
řeč —

což připomíná
usínání nad kaštanovým pyré,
secesní žár Akademie,
táhlý výstup na budínský hrad
nebo ranní zkoušku amatérského orchestru
nad rušnou zasněženou ulicí —

jeden z nich vylezl na stůl
v paprscích dopoledne
a začal provozovat
zpomalený národní tanec
kolem stativu.

           

* * *

Sníh tlačí na střechu, odvádí od práce,
nutí jít odhazovat.
Z výletu na hřeben v pořádku navrať se,
žár křesla tě schová.

V jedlové mýtině objevíme jednou
zapadlé napajedlo.

Křížovka-tajenka. Nezamrzli jsme snad?
Stejně zůstaneme kalní.
Stařena vypráví o strachu z klád.
Celá bifokální.

                   

Okolí zrcadla

L. Z.

Území nikoho —
celnice před vstupem do pokojů.

Není tu člověka.
Pocítíš společnost zvěřiny,
jejíž pach vyplnil prostor.

Koberec trvale zašpiněn.
Na zemi vykřikne vypadlý zouvák.

Pod tímto obrazem spatříš,
než vstoupíš do jícnu domova,
ostatní, spící boty.

           

Koncert v Thomaskirche

Zůstávám v předsíni:
zevnitř jde renesanční zpěv,
zpoza vrat kašlání žebráků.

Být mezi tím a hlídat kasičku.

         

Předjaří

Strnulý splávek postřehnutý z boku:
dočasně zavřený park u soutoku.

Kam zmizel rybář s udicí?

Poblíž se semkla jako v někom plachém
neznámá úzkost labutí a kachen.

Pohledem kreslíš proudnici

a lovíš petláhve, než peřej sevře je.
Vypnuté topení tě sotva zahřeje.

               

* * *

Rozsvítím nápis warte
na opačné straně přechodu.
Však místo, kam jdeme, tichý dům,
cítíme už teď na rtech.

             

Zkouška

Dirigent ukazuje, jak správně pít z mikrofonu.
Zpíváme: jaký šťastný den, jak se cítím dobře.
Někde uprostřed je i ona. — Němci říkají obvykle:
cosi leží ve vzduchu. Poznáš ten kámen, zvedneš jej?

Už dlouho se nezjevuje. Jen občas, místy zahlédneš
úlomek mezi řečí, při změně poloh, střídání gest…
V hrdle přesypu. Co však visí: neděle v sandálech
venku v parku, kabel zároveň napjatý i uvolněný.

             

Imaginární krajina

Slyšíš to pnutí? Obzor puká,
k ostrovu stín se přiblížil.
K moři se chýlí seschlá ruka —
nabrat ji plnou. Krev do žil.

Podivná schrána zkamenělá
touží se dotknout, splynout v břeh.
Ze země vzešlá, zpět by chtěla,
nesmí však. Ustal koloběh.

           

Souřadnice

Trhání švestek před obzorem jakéhokoli města.
Slibné začátky. Náměty, výčty a hluk letadla.
Tělo-průrva. Sny, kterých by ses měl děsit.

               

Požární schodiště

„K děravým roštům, z nichž se teď stavějí rozhledny
a únikové východy, jako je tento, dají se připodobnit
i vzácné chvíle setkání, jakož i to, co jsme si zvykli
nazývat skutky. V prázdnotě se neliší od ostatního,

řekl bych: neboť jsou a pak teprv pozvolna se stanou;
až zdáli se jeví zaplňovat mezery, na nichž stojíš.
Unesou tě.“ — „Co hrozného by se určitě přihodilo,
kdybys povolil kolena a přestal myslet zábradlí?“

             

* * *

Vestojes to měl nějak radši.

Vleže se vlečeš s prázdným pytlem,
odněkud slyšíš — ten má výtlem…
Vtíravý pocit, že to stačí.

                       

Básně Příběh jezírka, Krajina s obráceným stromem a Imaginární krajina jsou inspirovány fotomontážemi Jana Šplíchala, kterému tímto děkuji.

J. H.

         
           
           

Jonáš Hájek

Suť

 

Edice Oceněná díla

Redakce Jaroslava Bednářová

 

Vydala Městská knihovna v Praze

Mariánské nám. 1, 115 72 Praha 1

 

V MKP 1. vydání

Verze 1.0 ze 17. 3. 2017

 

ISBN 978-80-7532-689-8 (html)