Marie
Šťastná
Interiéry
Praha
2017
1.
vydání
Městská
knihovna v Praze
Půjčujeme:
knihy/časopisy/noviny/mluvené slovo/hudbu/filmy/noty/obrazy/mapy
Zpřístupňujeme:
wi-fi
zdarma/e-knihy/on-line encyklopedie/e-zdroje o výtvarném umění, hudbě,
filmu
Pořádáme:
výstavy/koncerty/divadla/čtení/filmové projekce
Znění tohoto textu vychází z díla Interiéry tak, jak bylo vydáno nakladatelstvím Host v roce 2010 (ŠŤASTNÁ, Marie. Interiéry. Ilustr. Karla ŠŤASTNÁ. 1. vyd. Brno: Host – vydavatelství, s. r. o., 2010. 76 s. ReX, sv. 7. ISBN 978-80-7294-361-6.).
§
Text díla (Marie Šťastná: Interiéry), publikovaného Městskou knihovnou v Praze, je vázán autorskými právy a jeho použití je definováno Autorským zákonem č. 121/2000 Sb.
Citační záznam této e-knihy:
ŠŤASTNÁ, Marie. Interiéry [online]. V MKP 1. vyd. Praha: Městská knihovna v Praze, 2017 [aktuální datum citace e‑knihy – př. cit. rrrr-mm-dd]. ISBN 978-80-7532-645-4 (html). Dostupné z:
http://web2.mlp.cz/koweb/00/04/32/95/82/interiery.html.
Vydání (citační stránka a grafická úprava), jehož autorem je Městská knihovna v Praze, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko.
Verze 1.0 z 13. 4. 2017.
OBSAH
Při příchodu ukládám boty na místo
Večer kreslila prstem po stropě
Dopustila jsem se něčeho nemožného
Z doby kdy jsem chodila potichu
Ve snu jsem se po tobě natáhla
Čtyři schody před prahem
jsou jedna nášlapná mina
I dnes se dotýkám dvěma prsty
dvou kachli uprostřed
jako bych vypínala alarm dětského strachu
Matka zaklíná prostor bytu
Černé
bílé
černé
bílé
černé
nekape
spánembohem
Nechoď ven
Dlaní ohmatává opěradla židlí
Vyhlédnu z okna a vím
že ulicí právě projde muž
ke kterému pocítím velkou něhu
Nechoď ven
žádá a přisedá si blíž
Prsty a paty rozpukané
jeden i druhý konec těla
V deseti
místo trhání plevele z plotu
odřela jsem si schválně dlaně o brizolit
a pak je zapřela
jako by mi nepatřily
jako by to byly cizí ruce
Mívala jsem
opletníky a svlačce
v kočárku
Dnes v mých snech
obrůstají mrtvým nohy
Při příchodu ukládám boty na
místo
Vejdu do všech dveří
všude pozdravím
ale jako bych mluvila cizím jazykem
Stojí na mnoha
místech zároveň
čekám na hrdelní zvuk
který znamená rozkaz
otázku
i znepokojení
Chci ji obejmout
ale nevím jak
nevím
která z nich je zrovna přístupná
mému tichu
Myslím na to
a moje kroky tlumí tráva
Myslím na to
a moje kroky klapou dlažbou
Myslím na to a miluji svou matku
víc než všechny vypité noci
„Ona byla velký
maminčák proto se vrátili“
říká a celým tělem čeká
Pobíhá ode dveří ke stolu
„Je ti špatně nejsi těhotná?“
s neskrývanou nadějí
Mám odvahu na to
na co ona ne
nemám odvahu na to na co ona
Chtěla ses narodit
v Krnově
a proto tam teď jezdíš na výlety
Co je zajímavé na malých městech
co je zajímavější na jednom malém městě
víc než na druhém
Co je zajímavé na tobě
Během hovoru
starý pes několikrát obejde kuchyni
Ráno neudrží moč
Musíš vytřít než sem pustíš děti
sesbírat ořechy než pojedeš autem
vyndat maso z lednice než půjdeš spát
Pes vydechne
Sklízíš ze stolu a jsi velmi tichá
Je z přízně
ještě nemrtvý mrtvý
mluví se o něm v minulém čase
Sestry
dědečkova
švagra
syn
Kolik je to kolen
Omývání jazyků po
řeči
jak rukou po mastném jídle
Dívala jsem se na ni
jak si podpírá bradu a hledí do prázdna
Teď vím že nemyslela na nic
co by přesáhlo večer
nebo příští hodinu
Po probuzení
říkala:
„Zhrubnou ti ruce
Musíš bývat v noci doma
jinak tě muž podvede
A když si vezmeš černocha
budeš mít pruhované děti“
Viním matku ze závislosti
na čase
vodě
a zvedání obočí
Ona se zarazí
a opatrně se ptá:
„Opravdu si to myslíš?“
V dlouhém tichu
se můj strach nesnese s jejím
Ve chvíli kdy balancuju
s mokrým prádlem na okraji vany
projede mnou pláč
trvá pár vteřin
Ve chvíli kdy si
otec jadrně uleví
a myslí matku
Při mytí schodů
nade mnou stojí babička
„Už jsi dlouho nebyla v kostele“
Bez možnosti úniku
přilepená k mokrému hadru
zbaběle kývám
Jak rozeznat v
třísknutí oken
průvan
a vztek
Večer kreslila prstem po stropě
obrys draka
nebo pavouka
nebo jiného zvířete
které nahání strach
Co říkáš
jde to až do těla jako rakovina
nebo se z toho vyspíme?
Dívám se na tvá
zápěstí
prorostlá modrými řetízky
v záhybech kůže rozpitá barva
šrafováním zakryla
zranitelná místa
Máš modré srdce
a to se mě drží
Dnes v noci bylo velmi blízko
Dopustila jsem se něčeho
nemožného
ve zkumavkách zorniček
rozšířených udržováním pozornosti
V jednom prudkém nadechnutí
I tato blízkost je nejistá
Taky jsem měla
po kolena zlaté nožky
po lokty stříbrné ručky
a na každém vlásečku třpytivou perličku
Tleskalo se
Pak si prabába
dala ruce v bok
a řekla tak tě pánbůh nestvořil
tos pobrala cestou
Zuby jsem zkoušela
pravost svých rukou a nohou
Dodnes nevím jak to přišlo
že jsem si kousla do masa
Nemohu rozeznat
co je za mými zády
když se dívám do zrcadla
pode dveřmi prosvítá
samozřejmé
očekávání dlážděného prostoru
se těsně mine s realitou
podívám-li se dříve než jindy
zahlédnu za pravým ramenem
důvod cesty
Měla bych se znovu
narodit
abych mohla říct
nikdy jsem nic podobného neviděla
nic mi to nepřipomíná
Předkládám na talíři
co ze mě zbylo
když už to jsem jen já
bez přívlastků
Přes nebezpečí že do týdne
bude zase všechno při starém
Plná popela
mísím rukama těsto
Pohyby jako při milování
Těma rukama
zadržet tě uvnitř sebe
a z popela hlína
z hlíny strom
jako břízy na Žalově
Už bylo načase
zajíst to chlebem
tvář pomazat sazemi
límec utrhnout
a na stole pomalým tancem chválit
že jsem se třikrát naruby obrátila
a přesto mě doma poznali
V údivu nad pastí
ruku před ústa
Vězím v bezčasí
Návraty dotykem
drsné kůry nejstaršího stromu
připomenou
že útěk je mi bližší
než křestní jméno
Tady je zem
na které stojím
V zemi srdeční ozvy
S uchem na jehličí
zapadnu do staré jizvy lesa
Trvá
Neztrácí se
Jen mění tvar
Neusmívám se rty
Cestou
ke staré hrušce uprostřed pole
všechna hlína se přilepí na boty
Chci nad tím zůstat
v nebolestivém ustrnutí
ale stále se vracím ke tvému obličeji
Ráno otevírám oči
a ze stropu se do nich spouští světlo
Srny napudrované prachem silnice
nahlížejí do oken
Okamžik překvapení
Běžím za nimi
Dnes nejsem celá
nenašla jsem nic v hrnku
Z vypraného povlečení není cítit
obvyklá únava
Jedna postel je
zbytečná
protože se na ní staly
ty nejhorší věci
Chodím z místnosti
do místnosti
a přenáším peřiny tak dlouho
až na nich usnu
v místě nikoho
mezi prahem a prahem
Volám tě
když jdu koupit maso na polévku
V předsíni otáčím kalendář
Už v listopadu je konec roku
protože ti odevzdávám
desátek svého času
a budu to dělat
dokud se mi nenarodí dítě
Volám tě na nádraží
v koupelně i na schodech
ale ty jsi mlčenlivý
Někde bylo to pravé slovo
dnes k nerozeznání
od náhodných darů
Hlava vykostěná
pláčem
Ruce v klíně
jako dvě malé ryby
nebo suché listy
Tři dny nabírám dech
Ráno tiché a tišší
Čas prochází varem vody
prvními slovy a zvuky z ulice
Držím tě od sebe
na délku paže
Celé dny počítám
tvé řeky
které tečou jako jindy doširoka
a nemohu ani na břeh
ani na most
Už to nevadí říkám
Už si nesundávám prsteny před koupáním
a najisto počítám s tvou přítomností
Už to nevadí
A pak se ve mně
pohne hladký kámen
prudce udeří a dlouho klesá
na místo kde bývá dítě
Jsou dny kdy cítím
velkou lásku
Jsou dny kdy si nemohu na nic vzpomenout
Má kolena jsou plná vody
táhne silou křtitelnic
k tomu zemnímu
co je zřetelné
Hluboký hlas pramenů
Poznávám každé
slovo
V té řeči jsem se narodila
Pole otrhané
brázdy lepkavé
uprostřed země nikoho
dva kroky tam a zpět
Myslela jsem
žes mi umřel Pane
ale pláču pro Tebe
zase jen na Tvém rameni
Bude-li toho příliš
položí prst na ústa
a zmlkneme
Na rány jitrocel
a hodně pít při horečce
řekne přes rameno
Odežene stehlíka od dítěte
Zůstane prázdné místo
útěšné a teplé
Čas nakrmit a uspat
Chtěla po tobě natáhnout ruku
ale pak tě raději ovinula
mokrými plenami
dýchla ti do obličeje
Mnohonásobný pavouk
ranní disonance
zmrtvění
zástava chvíle
Visí na tobě docela poctivě
zaťatými drápky
Dvě světlé skvrny
v očích
Dva prsty vyvlečené z ok
Pod tvýma nohama kaluž
Na proso rozdrobím ruce
Zdá se mi
o lití polévky do řeky
a broušení nehtů o zábradlí
Dívám se na tebe
přes ledovou krustu
zahřívám prsty
zakloubené do tvého odrazu
Dírou po kameni
dovnitř vlétly vločky
V úžasu po ráně a ochlazení
dívám se na stromy proti nebi
Jak se na těch
tenkých větvích
může udržet káně?
V časové smyčce snu
lehce nakláníš hlavu
Držím se zárubně dveří
a myslím na to
že mohu kdykoliv odejít
Ty zůstáváš v
nahém prostoru
bez záchytných bodů
veškerou tíhou mé bezradnosti
trvale zachycená v síti
Z doby kdy jsem chodila potichu
že ani psi neštěkali
zůstal vlas zapletený v šátku
Slýchala jsem jen
šustění vlny o prsty
a kovová pouzdra na klubka
narážející do jehlic
Teď slyším všechno
A když z únavy
natáhnu nohy před sebe
vidím oko na punčoše
okopané boty
a dodatečně se stydím
Ve skutečnosti
jsem ani nepřivřela oči
Moje stopy
v dlaždicích
zůstaly jako vypálené
Ve skutečnosti
jsem se rozplakala
ale trvalo to jen pár vteřin
Co ze mě vypadlo
zůstalo ve stopách
k radosti holubů
Ve snu jsem se po tobě natáhla
protože jsem ti chtěla pomoci
Rukou sis upravovala výstřih
Od nohou tě ovinuly svlačce
Bylas příliš úzká v bocích
Až pak mě napadla
ta hrozná věc
a zeptala jsem se:
Koho jsi nechala umřít místo sebe?
Dnes v noci jsem milovala
dva muže – dvojčata
jeden klečel přede mnou
objímal mi nohy a říkal mi Věro
Pak přišla jejich
matka
vzala mě za bradu a řekla:
„Copak jsi udělala s mým mužem že se nevrací
to nevíš že bez nás umře?“
Viděla jsem že má
stejný obličej jako já
jen její vlasy jsou černé
Viděla jsem že oni jsou podobní tobě
a pletou si jména
Od posledního
chomáče trávy
k první vlně
je prostor pro vyvržení
neužitečných částí živého
co se na zemi neuchytí
a ve vodě neplave
Nestojí za řeč
Ale projít nelze
Tvrdé rýhy zdí
v plovací bláně mezi prsty
Odřený loket
Armatura paže
Zpevnění hran
Nitkami přivázaná
k žaluziím
mrkáním odhání roje vinných mušek
Vyplivuje vejce leguánů
V podřepu sleduje dráhu kuželky
sražené z kopce
Piha na tváři
Prolamování prstů
Prsty ve světle jako výsledek
vývoje prehistorického pařátu
Měkkost krku
Myslím na dlažební
kostku
položenou na parapet
„Máš na okně přerovské nádraží“
směje se a promne si oči
Ona vlastně stojí
na špičce mého jazyka
a přemisťuje chuťové buňky
s potměšilým zaujetím
Pak s nohou
přitisknutou k uchu
v baletní póze zaklání hlavu
Ruka jako strom
Ruka jako pohyb
Ruka jako plocha
Ruka jako elektrická šňůra
připojení k realitě
Marie Šťastná (nar. 1981) vystudovala Střední pedagogickou školu v Přerově a dějiny umění a kulturní dějiny na Filozofické fakultě Ostravské univerzity. Publikovala v literárních časopisech, vydala básnické sbírky Krajina s Ofélií (2003, Cena Jiřího Ortena 2004) a Akty (2006). V roce 2010 obdržela Drážďanskou cenu lyriky. Žije v Praze.
Marie Šťastná
Interiéry
Edice E-knihovna
Redakce Jaroslava Bednářová
Vydala Městská knihovna v Praze
Mariánské nám. 1, 115 72 Praha 1
V MKP 1. vydání
Verze 1.0 z 13. 4. 2017
ISBN 978-80-7532-645-4 (html)