Bogdan Trojak
Kuním štětcem
Praha 2018
1. vydání
Městská knihovna v Praze
Půjčujeme: knihy/časopisy/noviny/mluvené slovo/hudbu/filmy/noty/obrazy/mapy
Zpřístupňujeme: wi-fi zdarma/e-knihy/on-line encyklopedie/e-zdroje o výtvarném umění, hudbě, filmu
Pořádáme: výstavy/koncerty/divadla/čtení/filmové projekce
Znění tohoto textu vychází z díla Kumštkabinet tak, jak bylo vydáno v Brně nakladatelstvím Host v roce 2005. Pro potřeby vydání Městské knihovny v Praze byl text redakčně zpracován.
§
Text díla (Bogdan Trojak: Kuním štětcem), publikovaného Městskou knihovnou v Praze, je vázán autorskými právy a jeho použití je definováno Autorským zákonem č. 121/2000 Sb.
Vydání (citační stránka a grafická úprava), jehož autorem je Městská knihovna v Praze, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko.
Verze 1.0 z 3. 4. 2018.
OBSAH
Být stínem na práh tištěn.
Po vlastní černi znát se.
Rozhrnout mraveniště
až k matce.
Kdo
mě bolí víc?
Šedý pes kousavec od severního remízku,
anebo Bůh,
pastorek o sedmi zubech
v těžkém převodu skřípavém?
Když zlátne hukvaldská obora,
tehdy sem přijdu. Chvíli po nešporách
přiznám svou křehkost
a tiše ji s daňky pasu.
Hrad vrůstá do nebe
cibulkou dívčího vlasu.
Z portálového jeřábu padá anděl
a láska s briketou v dlani
přikládá do nejvyšší pece srdce.
Měsíc, nešťastný platnéř
dřepící s bílou růží v třtinách u Odry,
roní stříbrné nýty na struny noci.
Stojíš sám na mostě. Mrzne.
Posloucháš, jak se zadrhává ozubí proudu,
zatímco v tobě bublají
siřičité spodní vody pochyb.
A jako by tě ten s kopýtkem píchal do
srdce
křivým štěpařským nožem.
Rakvický kostelík
tichounce ševelí
šeptáním Pater noster.
Ó Pane, dej,
ať moje duše jednou sroste
s vínem o chuti kyselé,
jež vylisují na výsostech
dva přiopilí andělé.
Slaboch šplhá na lísku.
Ves na něj cení žluté zuby.
Do proužkovaných peřin za stavením
padá mosazná klika podvečera,
za kterou vzal roztržitý Bůh.
Ta Ztepilá, nalíčená cihlovými zídkami,
láme v prstech krejčovskou křídu
a kreslí na vrata sklepů
šatičky pro mrtvé pálavské dívky.
A ty jsi najednou sladkovodní tvor,
kterého každá slza navíc
vrhá hloub a hloub
do tohoto podivného moře.
Stmívání v bukovém lese.
Večer je rytíř loupežný,
jenž v mošně slunce nese.
Halasno! Noc už jede
na svojí herce hnědé.
Kopýtka buší o cestu,
a zní to jako ku krestu trn ku krestu…
Ty náhle toužíš dlouze klímat
v bradě svatého Jeronýma
a ve snu potkat za Gutami
tři staré Vlámy s paletami…
Nad polem zobák ze dřeva klape.
Zepsutá duše-dušice vajíčko koulí přes práh.
Obzor je začerněn divokým chlapem,
jenž v tobě havraní křídla rozpřáh.
Jdeš s hlavou zvrácenou a dírkou v
zenitu
sype se sádra z nebeské dílny.
A ani dláto do dlaně není tu,
zatímco tvůj Bůh je pilný…
Začalo to možná v opuštěné vápence
a my jsme byli jako bílé kmeny ořechů
v pozdním listopadu;
už s otisky kopýtek té Vysoké,
která přijde vždy po setmění
bolet až nahoře v koruně.
To když tě zapomenu na rovinách,
zatímco tvoje nitro
troubí
na kamzičí roh.
Pastorála
pro tesaře
(Téma
ze Stanisława Goly)
Od
dětství učím se z bible
lesa
koledu tuto znova a znova,
když zima na polích tiše klesá
do bílých krajek z Koniakowa.
HHHlas
boží pustiny cosi
říká
srdci, v němž klíčí nebeský osev.
– To volá Bůh svého tesaříka? –
diví se tesař, diví se Josef.
– Fortelné jsou jistě rajské krovy,
nač budou Jemu tesařské dlaně? –
Zemský suk čelil pak Josefovi.
Noc svitla hoblinou v obočí Páně.
Vítr si oblékl zahradníkovy modráky.
Rozkročil se v koruně hrušky.
Modrý, třepetavý vítr.
Zahrada utichá.
Sedíš hluboko v trávě.
Za lešením žlutých stébel
bílá rotunda měsíce.
V dálce pan Kapelník půlí ryngle,
podává tvé dívce.
Občas kolem tebe zrakem vyžne kruh,
a ty hned víš, že se ptá,
proč jí už nepřestaneš vyčítat slzy,
ty, mistr suché jehly mužského pláče,
jenž si vyrývá celé dny do destičky duše
květy trnovníku a zemědýmu…
Tma zatápí tisovým dřívkem pod tyglíky
psích očí.
Měsíc jak
malý skalní pták z vápencového lomu
sedí na vejci ve škvíře novu.
Hladná noc si svítí na cestu
lipovou figurkou z oltáře
a cupitá po zamrzlém potoce
blíž k dýmavému hrnci tvé mysli,
jenž třaská pokličkou vzpomínek.
Půlnoc chodí po polích se smolnou
štěpinou,
rozsvěcuje v tvých očích souhvězdí Rysa,
a ty náhle vidíš na pláni ve větrných jámách
kmitat zaječí uši,
jež přijímají signál, který vyslal
šustící kluzák dětství.
Sedíš v jeho voňavé dřevěné kabině,
po kapsách ti klíčí slunečnicová semínka,
letíš na beránkovi se zlatým rounem,
Frýdlant a Brušperk vesele pískají
na ukazováky komínů.
Pod tebou dětská zima,
zahrada pana Kapelníka;
a smrt, zeman na Struhlovsku
s útrobou plnou železného vína,
stále ještě nepřeskočí její plaňky.
To je ta dávná zima, kdy se padlý
anděl,
uvězněný za krystalickou mřížkou vločky,
osvobodí přistáním na dětské dlani.
Kdyby najednou všichni ptáci
zkameněli,
kolik hlav by rozbil kamenný zpěv?
Barokní kostelík na kopci,
Kristus Pán zarostlý jalovci,
varhany, housle a zima.
Hej, mistře, vstaň bystře!
Allegro, pagina prima.
Odchází pomalu z domu
alejí vysokých stromů,
v uších zní muzika polí.
Hej, mistře, vstals bystře!
Zatím to jen trošku bolí.
Městečko zavírá oči.
Jen hudba a hlava se točí,
když anděl na rty tě líbá.
Hej, mistře, vstaň bystře!
Umírá Jakub Jan Ryba.
Jsme boží bubli-fuk
tam u trati, kde fouká
a plaňky trčí sveřepě.
A naše životy jak na čepici mouka,
kterou si mlynář Bůh
o rukáv jednou setřepe.
Kolem trati je plno dětí. Kolem trati je plno dětí se psy, dětí s klacíky, dětí v korunách stromů. Zlatovlasá holčička sedící v okně domu mává na vlak a já si představuji, jak sladce asi říká slovo snítka nebo cín.
Pán si nese v černé bouřce
studánku.
Jde opatrně.
Jemně našlapuje na špičky
a hladina se ani nepohne;
jako by plulo pod okny zrcátko,
v němž se odráží
bělost živůtků
všech vykloněných panen.
Po nebi Vozka vozí kapelu
i naše strážníčky. Teď čert k nám vniká:
do klasů vkládat semínka námelu,
do mouky zraky potemníka,
z šedého jílu robit džbánky.
A kdo by nepil tady na zemi,
když uzamyká v očích slánky
to, co je mezi dvěma žízněmi.
Nejúrodnější ornice,
do nichž se s trochou oměje
čertovo kvítko zaseje,
jsou snivé dívčí zornice.
A my jsme lačná hejna ptačí,
která se s velkou chutí hrnou
zobat to zapeklité zrno,
krok před čerty, co pole vláčí.
Jako bys rostl odnikud
a věděl jen, že sváže si tě do otepi
Ztepilá dívka, co seje konitrud
a ze všech střepů ve vsi
hliněné boty lepí.
Někdy se do tmy zahledíš –
– tu zachce se ti vzlykat;
krabaté srdce
na modrém náledí
vrzne jak střevíc z lýka.
Zas jsou zde noci,
kdy klopívám zrak.
Nemohu se před tvou tváří narovnat
a mou duši rozpouštějí černobozi.
Je jí plná křivule.
Zoraná pole.
Do černa.
A mělo by to bolet
tak jako láska nevěrná,
když ostrou radlicí
proužkuje srdeční sval.
Zoraná pole. A vítr sílící
všechen stesk světa
na křídla havranů svál.
Kosatkou luny zválená louka.
Stříbrnou ploutví škrábnutá zem.
Psí hvězda boudu v tobě si stlouká
a bude věrná. I s řetězem.
Půlnoc se vybíjí na anodě
zalité v slze – v tvrdé vodě.
Zahrada v prosinci.
Lístek ani.
Pavilon s praporky
a mokré třepetání.
Tvé
nitro – vytěžené rudohoří.
Krušný jsi.
K ránu pak drolívá se hlína
a nablízku snad není ani žádný bůh,
který by modeloval křehké nejapnosti
anebo z ptačí klíční kosti
ženu-zámečnici,
aby už nikdy nezůstal muž
dokořán.
Mráz nese u pasu kleště ze zvonoviny.
Měsíc jako psí čelist zavěšená na hřebu.
Kouří se od úst
a srdce roztlouká muří nožky.
Víno jsi dopil.
Místo lopatek na zádech
dávno máš červené křidlice
a asi bys už vzlétl,
kdyby ne ona otázka:
Jak jsi mohl tak dlouho zatápět v
pícce její
duše
pekelným koksem mlčení,
a pak ji málem roztavit
lopatkou dřevěného uhlí slov?
Královo
Pole
Vítu
Slívovi Robertu
Fajkusovi, Vojtěchu Kučerovi
Kdo ze žilkoví ložisek
stříbrnou slzu netěžil by,
když zraky noci klíží se
rezavou mřížkou kolčí přilby
a neoraným polem králů
otřásá světlo. Bílý kalup.
Na dvorky domků hermelín
klade se teplým kuřím trusem
a v srdci kámen ze všech vín,
která zde vypít budem muset.
Když přijde, budeme se vyptávat vlastní smrti?
Anebo smrt,
tak jako krejčí
se špendlíky mezi sevřenými rty,
nemůže u toho mluvit…
Noc na tebe pustila velkou dogu,
protože jsi jí vlezl do zahrady.
Taková vysoká zeď
a za ní náhrobky a sosny.
Párkrát jsi zakopl,
upadl na koleno
a zasyčel bolestí,
až tvoje čéška vyskočila na oblohu.
Aby se stala jednou z hvězd,
velikým bílým měsícem v úplňku.
První
sena
(Rezonance)
Noc zahrocuje ostřicemi první sena,
na kterých spolu sladce hynem,
když Kasiopeja doširoka rozkročená
ostrve staví dórským klínem.
Když děje se to trávě poprvé,
zabouchá v hroudě hraboší srdce
a ozvuk stoupá dříkem ostrve
dokmitat v slovu na patře smrtce.
Září
pod Čantoryjí
Beatě
Jako tehdy –
hřebenem farní střechy
vyčesat vesnici k Bohu,
co na horách roztáčí letokruhy;
ať je také dnes v hlavě
trocha zrychleného kolotání.
Dosud zde kolem chalup
běhá chlap se smrkovou latí,
odráží se, chce nahoru,
slzami roztlouká eternit nebes,
věčnosti obnažuje krovy.
Jako tehdy.
Jako tehdy čekat,
až půlnoc praskavě zakrouží zápěstím,
které ozdobil měsíc
věncem svých bílých kaplí,
a pak ti opět zašeptat:
… a budeš mošt, jenž vytryskl
zpod křídel podzimního anděla…
Měsíček dodupal v důlkatém novu,
zdroj noci chvěním je přebit.
Tesařské anděly posrážel z krovů
černý pes vržený k nebi
balistou pozdního zachechtnutí.
A teď jsou tady, teď tě rmutí,
pajdají za ploty, klapou tichem.
Jdou do žil navléct rudou nit,
dřív neklidem ji proslinit,
a srdce sevřít režným štychem.
Kopry si roztáčí čelenky vůní,
pokryté karbonskou mědí.
Jsi v centrifuze novoluní
a čekáš, zda tě neodstředí
se vším tím těžším na černé stěny,
které jsou za vsí vystavěny
lomovým zdivem oderských hor.
Tu gotickou parcelou duše
na mokrém koníku kluše
pulchartský puškař Neamor.
Rozbřesk
Vysoka oblaka, ty spodky spáčů
vypnuté ranním pohlavím.
A tvoje slzička. Tu nezatlačuj,
ať vyteče, co bolaví,
tak jako rozkoš vytéká.
Jsi sám, teď slyšíš zdaleka
zapraskat křemenně cosi:
– krystalku jitra na pláních,
kde tenká vlákna svítání
žhaví se v baňkách rosy.
Bogdan Trojak
Kuním štětcem
Edice Současná česká poezie
Redakce Jaroslava Bednářová
Vydala Městská knihovna v Praze
Mariánské nám. 1, 115 72 Praha 1
V MKP 1. vydání
Verze 1.0 z 3. 4. 2018
ISBN 978-80-7587-846-5 (epub)
ISBN 978-80-7587-847-2 (pdf)
ISBN 978-80-7587-848-9 (prc)
ISBN 978-80-7587-849-6 (html)