BogdanTrojak
Jezernice
Praha 2018
1. vydání
Městská knihovna v Praze
Půjčujeme: knihy/časopisy/noviny/mluvené slovo/hudbu/filmy/noty/obrazy/mapy
Zpřístupňujeme: wi-fi zdarma/e-knihy/on-line encyklopedie/e-zdroje o výtvarném umění, hudbě, filmu
Pořádáme: výstavy/koncerty/divadla/čtení/filmové projekce
www.e-knihovna.czZnění tohoto textu vychází z díla Kumštkabinet tak, jak bylo vydáno v Brně nakladatelstvím Host v roce 2005. Pro potřeby vydání Městské knihovny v Praze byl text redakčně zpracován.
§
Text díla (BogdanTrojak: Jezernice), publikovaného Městskou knihovnou v Praze, je vázán autorskými právy a jeho použití je definováno Autorským zákonem č. 121/2000 Sb.
Vydání (citační stránka a grafická úprava), jehož autorem je Městská knihovna v Praze, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Česko.
Verze 1.0 z 28. 3. 2018.
OBSAH
Budu pít výluh z krabilic,
abych byl naráz rub i líc.
Chci vrůstat do hlín jako peň,
zároveň chci být prostoupen
Karpatské
requiem
(Vítu
Slívovi)
K nebi se vznášejí spíže, plné sklepy,
v sklenicích s ovocem jadérka se štěpí
a v tobě pukají pecky slív,
které jsi v dětství nevypliv.
Prý anděl večer na zem pad
a obtiskl se v mokrém jílu.
Teď kráčí s hlínou v čarách pat,
na cestu plive žlutý výluh
z hrud omaštěných deštěm.
Teď kráčí v siné dálce
v nazutých puklých zvonech,
v nichž zvoní zžehlé palce
o světech těch i oněch.
Na svalu mého jazyka
pro peklo místo vysychá.
V očích jsou temné noční louže,
zamrzlý pohled po nich klouže.
K nebi se vznášejí spíže, plné sklepy,
v sklenicích s ovocem jadérka se štěpí
a v tobě pukají pecky slív,
které jsi v dětství nevypliv.
Nedávno jsem kdesi četl, že v
krvinkách ženy
plavou tělíska podobná paličkám na buben!
Jako bych to nevěděl!
Kdykoliv se tě dotýkám, mám pocit,
jako by
v každé tvé buňce tlouklo do jejího jádra sto
tisíc drobných paliček…
Rezonuji skrytým bubnováním.
Jsem tvá ozvučnice.
Dnešní noc si zdobí zápěstí a nárt mosaznými a zlatými srpy, jejichž ostří jsou zamžená dechem hebkých lasic. Tam na konci zahrady se třpytí tvé korunovační oči. Stojíš v bílých šatech, na rukou chováš drobného rysa, jenž má drápky zaklesnuté do tvého lehounkého živůtku. Tak nebezpečně blízko se zahrocují horká ňadra! Na kůži tuším tři tenounké krvavé vrypy – tři rysky na měřidle vyznačujícím vzdálenost mezi bolestí a rozkoší…
Stojíme proti sobě. Mezi námi stébla nejvyšších trav rozhoupaná našimi žhnoucími dechy. Hledím ti do očí a chvěji se, neboť vím, že naše srdce prostupují stejná zázračná dění:
Závany teplých větrů, které se prosmýkly škvírami nakloněných prkenných stodol a cestou nadzvedly tvoji bílou sukni, jiskření z pohárku milostného bílého vína, o něž břinklo mramorové křídlo nočního motýla, míšení tvé a mé běloby během posvátného roubování našich klínů…
Stojíme proti sobě.
Ale jen v mém srdci šelestí slaměný střelec.
Za městem křídlový neklid;
dráčci se máchají v strouze.
– Poodleť – naráz jsme řekli.
Kůň s pytlem bobů začal se vzpouzet.
Tu mřížkou našich nýtovaných hledí
nahlédlo oko, jímž měří dálku
létavec pobitý plátovou mědí,
vedený řídidlem z vlhkých špalků…
Košile zedrané.
Na těle nic už není.
Lipový beránek
rotuje nad stavením.
Ve tmě praskají paže.
Rošt hrudi. Praskot sirný.
Na něm sval srdce pražen
jak slaný jazyk srny.
Úplněk sved tě.
Jsi jeho Jezernicí.
Já skrytý ve tmě
tvá bílá stébla ničím.
Nořím se tu tiše
po zápěstní kosti;
prosvěcená míšeň
u dna ňadra hostí…
Té noci nás prkna pelestí drtí.
Hrudníky jsou s příchodem rána
zpod kůže strmící kamenné čtvrti.
Pod klenbou hlav
běloba usebraná.
Tvé oko nevzhlédne
od ryby, kterou se postíš –
Uprostřed bílého dne
v panenkách
vpáčení měsíční kosti.
Sestupuji na dna tůní,
ústa plná bílé střídy.
V sloupu vody stojím u ní,
skrz své dlaně její vidím.
V noci se nazdařbůh toulávám po úbočí.
Do větru šlehám proutkem z lísky.
Vždyť vím, že nevadí,
když nevím, co si počít.
V zahradě drnčí vlasce.
Let prádla.
Bílý. Nízký.
Klátím se ke vsi po zoraném poli.
Noc saji chřípím. V srdci zejí sluje.
Skrz mraky měsíc, jako mořský polyp,
chapadly světla mě postrkuje.
Něco si hloubí v brázdě zimní pelech.
Funění. Pohled. Obcházím to tiše.
Ať si to ve mně, Bože, neustele!
V mém srdci zejí oblé temné skrýše.
Světlo jak krokev strmící,
z níž náhle smůla káně skane.
A spolu s ni smrt. V živici.
Zahrada. Desetiletý.
Rozpálená plechová vana.
Průsvitnou skřelí hrudníku
vtahuji tíhu temné polední vody.
Dětská žebra ohýbají vykasaní bednáři.
Teď s uchem u dna,
pod hladinou, kde znějí údery,
dunění, povědomé předvěké zvuky.
Cosi se převaluje
ve vodním skle krasohledu,
když sestupuji ke kořenům horstev.
To už jsem zadržel dech,
vytahuji kolík z vratidla,
buben se roztáčí
a odvíjí provaz.
Jeho vlákno ve chvíli hryžou
mžouraví jamníci
zpod hliněných podlah sklepa.
Jak kámen klesám hloub.
Níž už nic neuvidím,
uslyším jen skřípot kolébavých stěžňů,
přesýpání drobného uhlí v podpalubích.
Zde poznám, že se musím vrátit.
Cestou nahoru nehtem vyškrábnu
žmolek smoly ze spáry v trupu…
Rudými lícemi pak rozrazím hladinu,
ze sopoušku úst vypustím
trochu síry
tam z hlubin.
Úzký dům, tak proudnicový,
u dna noci s neznatelným protékáním.
Dům zploštěný strmými černými břehy.
Zbudovaný v potoce.
Obydlený drobnými lidmi.
Kasařská temnota. Oči se užuž úží,
když víčka vypáčí bělavý dívčí nárt,
křehký jak klenutí držené dosud skruží,
bílý jak střída hvězd drobená do mansard.
Jdeš za ní krabatě, rozostřen chvěním
lýtek.
Srdce si tlukotem cestu vpřed proklestí…
Nejsi však jediný; i zvonař Měsíc vytek
do všech van s dešťovkou v zahradách předměstí.
Chci pouze jednu: Ji.
Pane, kdy bude po mém?
V ní lomem lomcuji.
V sobě lomcuji lomem.
Let
(Capriccioso)
Na lištách padajících hvězd
zkusím se v noci na zem snést
a přitom volat: Básník lítá!
Tu Penelopy ze všech Ithak
pozapomenou na manžely
a šarlat protká dórská líce.
Je den. Se mnou se povznášely.
K nebi ční drátky z jejich klícek.
Bílá věžka uprostřed švestkového sadu někde v horském kraji, veliké modré plody padají do trávy-zubrovky.
Je ticho – ozývají se jen častá žuchnutí. Šlapu bos po vrstvě měkkých, lepkavých švestek směrem k věži, nahoře věžky rozsvícené okno. Stoupám po točitém schodišti, vcházím do prostorné, kulaté místnosti, kde jsi ty a sbíráš ze stolů lampy. Máš plnou náruč svítidel! (Kolik máš rukou?) Přistupuji k tobě, hladím veliké, horké žárovky z mléčného skla – vůbec mě nepálí.
Ty se šťastně usmíváš…
Modré
hory
(Píseň)
Milého mi svedly.
Sezdaly ho s jedlí.
Smrtky mi ho svedly.
Já teď chodím sama
Modrýma horama.
Nechce mě Morana.
Má milá, proč pláčeš?
Miloval jsem, začež
byl jsem s jedlí sezdán.
Hlavu mám teď v mracích,
v mých očích se zračí
smutná bílá hvězda.
Modré
hory
(Ludus
de Silesia)
Tehdy už byl vendryňský kostel zcela provlhlý.
Oltáře byly ztrouchnivělé, ozdoby zašlé stářím.
Roku 1794 spadl během mše
faráři na hlavu dřevěný
anděl
a málem jej zabil.
Z vendryňské kroni
Nad jevištěm, visí na průsvitných vlascích hlávky zelí. Je potřeba zvolit efektní soustředěnou iluminaci. Před zapnutím osvětlení nutno hlávky rozhoupat – ty by měly posléze doslova prolétávat kužely světla. Docílí se dojmu jakéhosi chaotického prototypu středověkého astrolabia. Uprostřed pódia stojí v dřevěné kádi můj mladý vendrynský děd. Na sobě má pouze dlouhou košili vykasanou nad kolena.
Děd:
Po poli krouží malé divé
psisko!
Snad neklid planet shůry do něj proudí…
Luna je pro něj ploskou mléčnou miskou,
z Marsu si vykous železité hroudy!
Hleď, jak se točí v kruhu, jenž se úží!
Teď už si chňapá, chňapá po ocase!
Žere sám sebe, značí černou tuší
bod, z něhož tma do všeho rozpila se…
Po horách chodí tiší nádeníci.
Dneska se zují, stanou ve svých kádích
a budou šlapat hmotu na denici,
na jádra komet, která se rozdovádí
v třineckém předpekelném žárovišti.
A bude nebe plné vlasatic,
už vidím Mory, vnímám zkázy příští:
lipovým svatým vydouvá se líc,
z uší jim proudem černá smola prýští…
(Odmlka)
Na horách šlapou tiší nádeníci.
Děsí se komet.
Čekají na denici.
Dneska jsou bosí.
Ještě šlapou v putnách.
A zatím dívky, každá v srdci ranku,
rozprostřou na postelích sněhobílá sukna.
A každá dírkou v uších provlékla si
dva zatočené rudé liščí vlasy,
aby dnes došla ohnivého spánku…
Malým Ostrým se prokutal na oblohu kolozubý srpek.
Dívka běžela podél vypouklé stěny starého mlýna, na rohu stavení se na okamžik přidržela jeho hrubě omítnutého břitu, prudce zahnula. Do vysokého býlí u paty domu se vydrolila trocha bílé suti. Dívka se ocitla na temném dvoře obestavěném prkennými šopami, na udusané hlíně rozházené zrní, překocená psí bouda, puklý talíř, uprostřed černá pagoda hnojiště. Najednou nevěděla, kudy se dát. Mírně rozkročená utkvěla v hliněném podloží červnové noci. Začala se polekaně otáčet na místě. Nikoli. To noc se otáčela kolem její šíje, po zubatce páteře sjíždělo pod černé šaty kodrcavé rozechvění! Stala se osou těchto hor, osou, kolem níž se otáčí spící ves, jedinou hřídelí mlýnského kola i mlýnského kamene!
Zahlédla malou branku. Rozrazila ji a tryskem vběhla na kluzkou loučku u potoka. Rozhlédla se. V lopuší se černal starý dřevěný trámec. Bez váhání ho uchopila a táhla k vodě. Pod prsty ucítila kluzkost světa tvorů, kteří vládnou studeným rubům všech teřících věcí. Smýkla dřevem na hladinu. Pak na zčernalý trámec usedla a plula přikrčená po proudu. V měsíčním světle ještě zahlédla, jak se na mokřinatou loučku vřítily dvě postavy, chvíli se rozhlížely a hned nato spolu začaly zápasit. Na vrbovém proutku u břehu svítila dlouhá bílá stužka…
V polích je bezvětří. Na nohy se mi lepí hroudy. Jdu dál. V měsíci stařena plete koš. Vrzavý pes se k němu pokouší vymrštit na měděné pružině vytí. V dálce jsem zaslechl řehtačku půlnoci – zas obchází vesnici se svými němými kumpány. S námahou zvedám nohy a klopýtám.
Zastavím se až u potoka, neboť k tomu, aby se kouzlo povedlo, potřebuji vrbový proutek, račí klepeto a požehnání stoletého mloka…
Těžařská svislice kostelní věže
jednou a napořád k nebesům doční:
chvatně je zpod chrámu anděly těžen
fosfor a petrolej z kahánků očnic.
Ruprechtov
(Stará
pohádka)
Anička Noc nese v ruce zrezivělou hřídel z jakéhosi stroje a nikdo vlastně neví, jak to fungovalo. Jisté však je, že skřípání ustalo a do ticha zazněl hlas opilého malíře Nákovadly: Hodím tebou za Nohovy hory!
Anička Noc poskakuje po návsi, plácajíc rukama o snědá stehna, hřídel schovanou v záňadří, kotníky ozdobené zlatými gombíky, cinká a zvoní, zpívá pomatená, překrásná v šatech z třepetání lišajů, vzrušená šimráním motýlích křídel.
Hoj, plavovlasí sousedé, zrovna dnes jste dostavěli Ruprechtov, a už vám myslivec Orion, celý v zeleném a s brokovnicí, spadl na střechu. I odneslo to pár křidlic a kdo je na vině než Anička tolik dlouhonohá! Popletla hlavu se zeleným kloboukem, jeho psy podráždila a se štírem se milovala, tam u Jedovnic…
Spíte, mí plavovlasí sousedé, spíte ozdobeni snítkami bezu, sníte. Zrovna dnes jste dostavěli Ruprechtov, oslavili svou práci, navečer vysvětil kněz žlutý kostel, a šlo se do krčmičky čerstvě vybílené. Jenom Jan Měsíc, tenkrát ještě obyčejný uhlíř, jenž nosí ve vlasech zlaté jiskry a z uší vypouští štiplavý kouř, zůstal bdělý a sám na stráni u lesa. Tušil, že je čas vzlétnout na nebe, dívat se na milíř seshora, smočit za letu konečky černých prstů v rybníce, tralala si nad městem notovati…
Uhlíř Jan Měsíc vyrobil kouzelný kluzák, první na světě, na stráni u bukového lesa za Ruprechtovem, kde mají hnízda pištci hraboši. Opracovával, spojoval, potahoval. Tu kulaté špejle, tam zánovní prostěradla, též lipové lišty a vlas z čertova ocasu se hodí. A Anička Noc jede na modré slepici do lesa, vysmátá, za ní vořech Xaver s kapkou rosy na čenichu. Bude lítat, bude lítat, volá do plechového trychtýře a Jan Měsíc si nasazuje křídla jako dychtivý prvňáček školní brašnu…
A už je na nebi, plachtí, klouže, plavovlasí sousedé sedí na postelích, ústa jako hrníčky, hle aviatik, žasnou, hle povětroň, bláznivý létavec jeden, hle šťastlivec!
Jenom na faře o ničem nevědí, dřevěné madony si samy dláty upravují délku šatů dle poslední místní módy, mladý kněz dělá, že spí, ale stejně se dívá a pro sebe si šeptá: nad kotníky, nad kolena, výš…
Ale ve vsi je vlkodlak, zakletý syn měšťana Lorenze, psi se trhají, tančí boudy, řetězy kovově chrastí, sousedé zapomínají na Jana Měsíce, na zápraží vybíhají, v rukou buková polena, na horkých rtech obhroublá slova. A vlkodlak utíká ke komůrce své milované, přeskakuje plaňky a ťuká na okénko, ťuk, ťuk, to jsem já, vlkodlak z bukového lesa, mám tři prsty u nohou, na každém rozdvojený kovový drápek, v boku zašitý hodinový strojek a oči jako jílové kuličky dopadající na kožený bubínek!
Avšak to už svítá a milá rozmilá snídá vepřovou panenku a šípek, neslyší volání, naříkání zakletého nešťastníka. Ten utíká, neuteče. Jen vesnický pes na něj ještě zakřičí: Vystřel si ze mne, třeba jsem houfnice s květinkou vyrytou do hlavně!
Je zpátky hřídel v tom stroji plném ozubených kol a rzi, Anička Noc se jistě neměla koupat v rybníce, neměla zanechávat věcí svých na břehu, určitě však musela býti šílená. Plavovlasí sousedé zrovna včera dostavěli Ruprechtov a dnes se již zcela věnují svým řemeslům, tolik užitečným.
Pouze jeden muž sestavuje z kachního peří a dopisních spon archanděly tak neuvěřitelně hmotné, že se o tom nikomu ani nesnilo…
Z mých představ mě vytrhl děda,
který dál rozprávěl o svém pradávném,
karbonském mládí,
kdy za hospodou bylo ještě moře
a máj stavěli dívkám z mohutného kmene kopru.
Věřil jsem mu a domů jsem se ze školy vracel
ne po cestě, ale korytem potoka,
v jehož drobných zčernalých skalkách
jsem hledal zkamenělé krytolebce, ovčí hlavy
i otisky dlaní opilců,
co vklouzli pod modrý led
a pluli pak vstříc černé řece,
podobní olejnaté bublince
ve skleněném pouzdru vodováhy,
pluli s lící přiloženou k modrému zasklení,
drátky vousů zespoda hoblujíce ledový příkrov.
Škrábal jsem se po břehu potoka,
se strachem se přibližoval k zakletému statku,
v jehož okně sedával zmrtvělý šílenec
s průsvitnou tváří
promítanou na bílou záclonu
neuzřeným nedokonalým aparátem,
který klapal v nitru stavení.
Přijít sem tak v noci,
uvidět, jak do okna narážejí
houfy lišajů přitahované
bílým nezemským světlem,
tváří jako miska tuhnoucí běloby:
V oknech zvichřené mázdry.
Stín tušíš na vnitřní straně.
Budeš jej tušit navždy.
Tajemná dětská paměť.
Průsvitný břich mu zářívá
světluškou spolknutou zaživa!
Byla temná, tichá noc.
Byla tak tichá, že se zdálo,
jako by všichni lapkové,
kteří si na cestu svítí
kradenými rozevřenými příborníky,
vystlali úvozy a cesty kuními kožkami
a podél dubových mostů
natáhli mosty z hovězí kůže.
Ani kopyto nekříslo o kámen.
A zdálo se, že není žádného pohybu
po celé zemi a ani na vodách.
Dnes držím stráž v říčním domku.
Chlad cídí mé chlapecké kosti –
jsou jako štíhlé svícny
puncované račími klepety.
Rozsvícené okno třese se na studené vodě.
U dna železný ponk,
v zásuvkách divné nářadí.
Jen jednou jsem zažil takové ticho:
to když jsem rozhrnul hlínu uprostřed
pole
a vespod nahmatal oblost beraního břicha;
přikládal jsem na ně dlaně a cítil,
jak se útroba zvedá a opět klesá…
Míjím poslední vendryňské chalupy,
polední slunce rozpaluje plechové lopatky
malého větrného mlýna.
Vítr se zadusil ječnou osinou.
Kolem zlatistý klid, proso, nejtišší obilí,
které jen občas zašelestí
skokem neuzřeného tvora.
Klikatá rýha kuního kýlu.
Dole v údolí kostel.
Žlutá loď s neměřitelným ponorem,
která se jen malinko stýká
s kamenitou hladinou,
jako by měla každým okamžikem
vzlétnout k horskému nebi.
Stoupám nehybným povětřím.
Sem tam studené, oválné průduchy.
„To se ještě synci o děvčata prali.
A děvčata před námi utíkala,
honili jsme je po celé dědině.
To bylo dávno, děvčata tehdy nosila
dlouhé černé sukně, těžké tak,
že je žádný chlap nenadzvedl!“
A děda propukl v upřímný smích.
Těžké tak, že je žádný chlap
nenadzvedl!
Vybavila se mi velká lakovaná skříň stojící
v přístavku u stodoly,
v níž visely staré kabáty, sukně a kalhoty.
Často jsem ji nábožně otevíral,
strkal nos mezi odložené ošacení
a s odporem natahoval
odpudivou vůni naftalínu.
Dítě se tak rádo kochá
donekonečna ověřovaným zjištěním,
že odporné zůstává nadále odporným.
Mezi obnošenými věcmi byla černá sukně,
těžká černá sukně
s jemným, sametovým povrchem,
v jehož chloupcích se držel prach
a prastará semena tajnosnubných travin
vymlácená vendryňskými dvojicemi
na dřevních loukách lásky,
na nejvlhčích mezích,
jimž vládnou bludičky,
ti nepoctiví zeměměřiči,
kteří musejí po smrti blikavě
vířit nad cizím štěstím.
A v kapsičce té sukně jsem našel
zežloutlý polský barvotisk,
obrázek stvoření ženy s nápisem:
I zbudował Pan Bóǥ z żebra onego,
które wyjął z Adama, niewiastę,
i przywiódł ją do Adama.
Ta chvíle mi vytanula pokaždé,
když jsem se rozběh na své prostranné,
kde za hůrku srdce padala
těžká kameninová umyvadla
plná zpěněné vody z koupelí
mých nevděčných královen.
Dodnes si pamatuji, co bylo třeba udělat, když chtěl děda v noci proběhnout zpuchřelou chodbou spojující seník s chlévy: přes hlavu si musel přetáhnout vetchý kabátek, aby mu do vlasů a za krk nenapadali švábi, kteří číhali v trámoví.
Vidím jej, jak rychle cupitá tmou, oči zavřené, o vypnuté plátno bubnují hmyzí krunýře, odrážejí se do stran, křupou pod drtidly ztvrdlých pat.
A jako by ta tma, to vyděšené oslepnutí, měla trvat věčně.
Pod klenbou zaťatých víček halasně tulačí zpití nosatí lučištníci. V toulcích habrové oje, jimiž vypíchli oči svým klisnám…
Keře v parku šustí,
noc je strašně zlá.
V hlavě má teď ústí
jed, co probublá.
Děda zemřel náhle, v předvečer Štědrého dne. Pod vánočním stromkem jsem už pro něj měl nachystaný dárek – balíček žiletek. Nikdy nezapomenu, jak jsem chvíli po jeho smrti seděl na kredenci, žiletky sevřené v dlani. Tehdy jsem věřil, že smrt chodí po domě a sbírá vše ostré. Ještě dlouho jsem si pak myslel, že jsem svými žiletkami, kovovým atributem smrti, dědovu smrt opravdu přivolal.
O něco později jsem si smrt začal představovat jako ztepilou, vilnou dívku, která si do klína vetkla pryskyřník, abych i za noci k její touze trefil!
Zas ve tmu pohřížen
Ztékal jsi nejstrmější z žen.
Smála se stoličkovým cimbuřím!
Tak v
jejím klíně stoluj,
Saj vývar z horkých lojů,
Dokud se k zteči dřevec neztuží!
Bogdan Trojak
Jezernice
Edice Současná česká poezie
Redakce Jaroslava Bednářová
Vydala Městská knihovna v Praze
Mariánské nám. 1, 115 72 Praha 1
V MKP 1. vydání
Verze 1.0 z 28. 3. 2018
ISBN 978-80-7587-838-0 (epub)
ISBN 978-80-7587-839-7 (pdf)
ISBN 978-80-7587-840-3 (prc)
ISBN 978-80-7587-841-0 (html)